- dely/Taquart @ 16.5.2025 @ 18:51
- Tagi: 8bit programowanie
Szukasz różnorodnych materiałów na temat Atari? Koniecznie odwiedź dział artykułów na stronie atari.area. To prawdziwa kopalnia wiedzy dla każdego entuzjasty 8-bitowego świata.
Wśród dostępnych tam tekstów znajdziesz m.in.:
To tylko niewielka część dostępnych materiałów. Na stronie znajdziesz również artykuły o kopiowaniu danych między różnymi nośnikami, kompilatorach języka C dla Atari czy zniekształceniach dźwięku w układzie POKEY.
Zachęcamy do regularnego odwiedzania działu artykułów, aby być na bieżąco z nowościami i pogłębiać swoją wiedzę o Atari.
- dely/Taquart @ 11.5.2025 @ 09:53
- Tagi: 8bit oprogramowanie telekomunikacja
Ukazała się nowa wersja zaawansowanego emulatora terminala ICE-T 2.76 alpha 9 dla komputerów Atari 8-bit. Autorem programu jest Itay Chamiel. Nowa wersja przynosi znaczące ulepszenia w obsłudze kolorów ANSI — emulacja kolorów działa teraz znacznie bardziej spójnie i zgodnie ze standardami, przy zachowaniu ograniczeń platformy. Dodatkowo kolory prezentują się poprawnie również w trybie z odwróconym kontrastem (ciemny tekst na jasnym tle). Jak w poprzednich wersjach, wymagane jest co najmniej 128 KB RAM oraz zainstalowany handler R:.
Wśród nowości znalazły się:
- Nowa opcja konfiguracyjna "Return sends" pozwalająca określić kod wysyłany po naciśnięciu klawisza Return.
- Obsługa pamięci rozszerzonej w standardzie Axlon.
- Wsparcie dla dodatkowych trybów kolorów ANSI, w tym RGB i indeksowanych (xterm): Esc [38/48;2;Rn;Gn;Bn;m oraz Esc [38/48;5;In;m.
Emulatory takie jak ICE-T przywołują ducha dawnych połączeń przez modemy akustyczne — urządzenia z lat 80., które umożliwiały transmisję danych przez linię telefoniczną. Użytkownik umieszczał słuchawkę telefoniczną w specjalnych gniazdach, a modem konwertował sygnały cyfrowe na dźwiękowe i odwrotnie, co pozwalało na komunikację z BBS-ami i innymi komputerami na odległość.
Pobierz wersję standardową, z obsługą Axlon
- dely/Taquart @ 9.5.2025 @ 08:35
- Tagi: 8bit gry
Trwają prace nad niezwykle ambitnym portem gry Street Fighter 2 na komputery Atari 8-bit, za który odpowiada Vega. W najnowszym materiale wideo autor zaprezentował aktualny stan rozgrywki, w której wprowadzono szereg poprawek — m.in. usunięto błędy, poprawiono ogólną stabilność działania, a także dodano możliwość walki z komputerem. Przeciwnik sterowany przez CPU wykonuje losowe ciosy i wyróżnia się niebieskim kolorem.
Pobierz wideo.
Street Fighter 2 to legendarna bijatyka wydana pierwotnie przez Capcom w 1991 roku, która zdefiniowała gatunek gier walki dzięki rozbudowanemu systemowi starć, zróżnicowanym postaciom i możliwościom rywalizacji gracz kontra gracz. Gra zyskała ogromną popularność w salonach arcade oraz na konsolach, stając się ikoną popkultury lat 90.
- dely/Taquart @ 9.5.2025 @ 08:35
- Tagi: 8bit gry
Gra Jurassic Spark, stworzona przez lewiSa i Mq z muzyką i efektami dźwiękowymi autorstwa Mikera, doczekała się ukończonej wersji po swoim debiucie na hackatonie Grawitacja.
Podczas Grawitacji zaprezentowano wersję uproszczoną, pozbawioną kilku kluczowych elementów, które teraz zostały dodane - głównie tych mających na celu irytować gracza, ale jednocześnie generować klasyczny efekt "jeszcze raz".
W grze wcielasz się w elektryka w Parku Jurajskim, którego zadaniem jest połączenie słupów energetycznych tak, aby prąd popłynął od generatora do ogrodzenia i powstrzymał dinozaura przed jego zniszczeniem. Gra jest typową pamięciówką - każdy błąd resetuje postęp, ale pozwala lepiej zapamiętać układ. Czas działa na niekorzyść, więc trzeba się spieszyć. Jeśli nie zdążysz, dinozaur przebija się przez płot, a Ty kończysz z wynikiem GAME OVER.
Poziomy rosną stopniowo - od jednego słupa aż do dziewięciu, po czym cykl zaczyna się od nowa, dając graczowi chwilę wytchnienia. Punkty przyznawane są za każdy ukończony poziom: 10 punktów za każdy słup na danym etapie.
Gotową wersję gry można pobrać z wątku na forum Atari Area.
- dely/Taquart @ 8.5.2025 @ 21:00
- Tagi: 8bit programowanie sprzęt
Ruszyły coroczne konkursy ABBUC Software oraz ABBUC Hardware! Termin nadsyłania zgłoszeń w obu kategoriach upływa 31 lipca 2025 roku.
Zarówno w kategorii oprogramowania, jak i sprzętu, główna nagroda to 500 EUR. To doskonała okazja, by zaprezentować swoją twórczość i przyczynić się do rozwoju społeczności użytkowników Atari 8-bit.
ABBUC (Atari Bit Byter User Club) to największy na świecie aktywny klub użytkowników komputerów Atari 8-bit, działający nieprzerwanie od 1985 roku. Klub organizuje konkursy, wydaje regularne magazyny i wspiera rozwój nowych projektów softwarowych i hardwarowych dla klasycznych komputerów Atari.
Pełny regulamin konkursu w języku niemieckim i angielskim znajdziesz na stronie konkursu software'owego oraz konkursu hardware'owego.
- dely/Taquart @ 6.5.2025 @ 17:46
- Tagi: 8bit programowanie
Pojawiło się ciekawe nowe narzędzie dla twórców oprogramowania na Atari 8-bit — Atari ANTIC Displaylist Designer, działający w przeglądarce edytor listy wyświetlania (ANTIC display list).
To intuicyjne narzędzie umożliwia tworzenie, edytowanie i wizualizację list wyświetlania w interfejsie typu "przeciągnij i upuść", z podglądem w czasie rzeczywistym oraz generowaniem kodu asemblerowego.
Najważniejsze funkcje:
- Interaktywny edytor: dodawanie, usuwanie, duplikowanie i reorganizacja wierszy listy (tryby graficzne, blanki, JVB) ze wsparciem LMS, DLI, VSCROLL i HSCROLL
- Wizualny podgląd: kolorowa grafika prezentująca tryby graficzne, flagi i strefy overscan
- Generowanie kodu: możliwość eksportu jako dyrektywy .byte do użycia w asemblerze
- Podsumowanie: liczba linii i zajętych bajtów widoczna na bieżąco
- Brak potrzeby serwera – narzędzie działa w pełni lokalnie, z wykorzystaniem Tailwind CSS i Alpine.js przez CDN
Więcej informacji i kod źródłowy dostępne w repozytorium projektu.
- dely/Taquart @ 2.5.2025 @ 13:26
- Tagi: emulacja 2600
Pojawiła się nowa wersja emulatora Gopher2600 w wersji 0.40.0. To pierwszy raz, kiedy informujemy o tym projekcie - warto więc przybliżyć jego możliwości.
Gopher2600 to emulator konsoli Atari VCS/2600 napisany w języku Go. Emulacja 6507, TIA oraz RIOT jest bardzo dokładna i nie są znane żadne problemy w tym zakresie.
Najważniejsze funkcje emulatora:
- obsługa wielu znanych formatów kartridży
- emulacja Superchargera z możliwością ładowania z plików WAV
- emulacja ARM7TDMI jak w kartridżu Harmony
- wstępna obsługa ARMv7-M (UnoCart, PlusCart)
- dostęp do sieci przez emulację PlusROM
- wsparcie AtariVox i SaveKey
- obsługa mowy przez Festival
- efekty CRT TV
- elastyczne funkcje robienia zrzutów ekranu
- dokładna emulacja dźwięku z opcją stereo
- obsługa różnych rewizji układu TIA
- implementacja Movie Cart
- cofanie rozgrywki (rewind)
- wizualizacja tracker/piano keys
- nagrywanie i odtwarzanie rozgrywki
- automatyczne rozpoznawanie kontrolerów: stick, paddle, keypad, kontrolery Sega Genesis
- wbudowany selektor ROM-ów z podglądem na żywo oraz wsparciem dla boxartu i pliku stella.pro
Więcej informacji o emulatorze, pobieranie nowej wersji z sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 29.4.2025 @ 10:59
- Tagi: emulacja lynx
Pojawiła się nowa wersja emulatora konsoli Atari Lynx - Felix v0.6.4. Emulator ten tworzony jest przez laoo/NG i stopniowo staje się jednym z najdokładniejszych narzędzi do uruchamiania gier z tej unikalnej konsoli.
Atari Lynx to przenośna konsola do gier wydana w 1989 roku przez Atari. Była pierwszą przenośną konsolą z kolorowym wyświetlaczem LCD i oferowała sprzętowe wsparcie dla efektów takich jak skalowanie sprite'ów, zniekształcenia oraz ich pochylanie.
Wersja 0.6.4 emulatora Felix przynosi następujące zmiany:
- more accurate opcode/operand fetch timing
- making bootrom HLE emulation more compatible
- new feature: sprite dumper (Debug -> Sprite Dump, and 'dumpSprites' lua command)
- corrected default values for the attenuation and panning registers
- adding lua libraries of string, os, math and table
- stability fixes
Więcej informacji o projekcie znajdziecie w repozytorium, a najnowszą wersję można pobrać z sekcji Releases.
- dely/Taquart @ 29.4.2025 @ 10:59
- Tagi: 8bit grafika
Projekt Atari FontMaker dynamicznie się rozwija dzięki pracy matosimiego oraz RetroCodera. To rozbudowane narzędzie do tworzenia fontów, kafelków i grafik dla Atari 8-bit zyskało nową wersję z istotną funkcją.
- The view area can now be set to any size (1024x1024 is max). Together with the tiles this makes Atari Font Maker more like an all-in-one map editor.
Dzięki tej zmianie FontMaker zbliża się do pełnoprawnego edytora map, umożliwiając wygodniejsze projektowanie większych plansz i kafelkowych układów graficznych.
Kod źródłowy i więcej informacji znajdziesz na stronie projektu. Bezpośredni dostęp do najnowszych wydań w sekcji releases.
- dely/Taquart @ 29.4.2025 @ 07:37
- Tagi: 8bit gry
W miniony weekend odbył się kolejny hackaton Grawitacja. Tematem przewodnim był "Dinozaur", a uczestnicy mieli za zadanie stworzyć gry z jego udziałem, wykorzystując również losowo przydzielony podtemat.
Oto wyniki w dwóch kategoriach:
Kategoria RETRO
- bocianu, Adam, PG - Kara-T-Rex [Atari] (temat: kara) - 7.32 pkt
- Roksik, Miker, Marduk, Salmax - Dinodrab [Atari] (temat: drabina) - 6.35 pkt
- Mq, lewiS, Miker - Jurrasic Spark [Atari] (temat: słup) - 6.29 pkt
- mgr inż. Rafał, Miker, Lewis - Nurek z Wielkim... Sercem [Atari] (temat: nurek) - 6.19 pkt
- Dominik, hellboj - Księżycowa Apokalypsa Dinozaurów [ZX Spectrum] (temat: księżyc) - 5.94 pkt
- Steiger - Escape from Dino-Guto! [NES] (temat: kamień) - 5.93 pkt
- Kris3D, Miker, PeBe - CreDino [Atari] (temat: krater) - 5.74 pkt
- Raf - DINO ATAK [C64] (temat: atak) - 3.59 pkt
Kategoria NU RETRO
- Krzycho - Dino Hunt [Pico-8] (temat: pająk) - 5.96 pkt
- MarekP - Dino Pazur [Pico-8] (temat: pazur) - 3.98 pkt
Wszystkie prace oraz więcej informacji znajdziecie na stronie imprezy.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.