Adam Bienias (SoTe / Slight)
- dely / Blowjobb
dely: Prosze sie przedstawic.
SoTe/Slight: Nazywam sie Adam Bienias, ukrywajacym sie pod pseudonimem SoTe (dawniej Soused Teat). Jestem bialym 26 letnim mieszkancem Warszawy i mam blisko do pracy.
dely: Kiedy dostales swoje Atari ?
Co mi pan insynuuje prosze pana ? Atari z (magnetofonem!) kupilem za ciezko zarobione pieniadze (u wujka, ktorego chcialbym pozdrowic ;) jakies 10-12 lat temu w Pewexie.
dely: Dlaczego akurat wybrales/padlo na Atari a nie inne popularne wowczas osmiobitowce ?
Baltonowskie C64 bylo strasznie brzydkie, a Pewexowskie Atari 65XE mialo qool design. Z atari mialem tez juz wczesniej kontakt w MDK (Mlodziezowy Dom Kultury). I jeszcze presja srodowiska. Dwoch kolegow bylo juz szczesliwymi posiadaczami Atari, wiec.... Ehhh... pamietam jak dzis te godzinne oczekiwania na wczytanie sie International Karate i walki z kolegami (nie to co te dzisiejsze Tekkeny czy inne Mortal Kombaty).
dely: Kiedy doszedles do wniosku, ze warto cos zaczac robic wlasnego na Atari ?
Kiedy znudzilo mi sie przepisywanie programow z Bajtka ;) Wtedy pomyslalem, ze fajnie byloby zrobic sobie jakiegos bara na ramce ;) (dla mniej doswiadczonych, "bar na ramce" to taki kolorowy pasek ktory mozna wyswietlic z boku ekranu). Na poczatku byl glownie Basic. Na assembler przyszedl czas wraz z pojawieniem sie Quick Assemblera. Byl to chyba rok 1990 lub 1991. Zanim zaczalem jeszcze programowac, zaczalem rowniez pisac muzyczki na wspanialym (wtedy) Sound Machine (jesli dobrze pamietam tytul). Byl to program ktory mial edytor z klasycznym zapisem nutowym na pieciolinii. Mial tez "kompilator" ktory umozliwial odtwarzanie muzyczek we wlasnych programach.
dely: Przypomnij mlodszym / nieobeznanym w temacie sceny co to jest Slight :)
Slight to jest formacja ktora powstala z kilku mniejszych formacji jedno lub dwu osobowych ;) Code3 w skladzie Soused Teat i Seban polaczylo sie z XE-Team w skladzie Rzog, Robbocop, Miker i z (wtedy) niezrzeszonym P.W.-siem. Dla przypomnienia, w Slight powstaly dwa demka Bitter Reality i Overmind. W naszych poprzednich skladach powstaly demka ktore wspominam ze lza w oku: Bonanza, Digital Bonanza, Saturday Demo, Just Fancy, Ozor Demo, CMC Volume Master Disk #1234, Crazy Cars, Ethnicolor Demo, i wiele innych ktorych zapewne nie pamietam i/lub ktore nigdy nie ujrzaly swiatla dziennego ;)
dely: Ulubione demo (dlaczego ?)
Ahhhh.... Naprawde ciezki wybor. Wiem ze dla wielu (a zwlaszcza dla "nowych" ) bedzie to raczej dziwne, ale dla mnie, najlepszymi demkami se te oldskoolowe: Stop by Our 5oft, Robocop demo (nie pamietam... ktos z olsztyna chyba), The Top #1, The Top #2, The Top #3 by Magnus i inni (przepraszam, ale nie pamietam jak nazywala sie ich grupa), Pierestroyka by USSR, wiele innych. Te demka mialy klimat. I to jaki! Nie to co dzisiejsze demka ktore przez kilka minut blyskaja ekranem, pokazuja jakas animacje 3D w takiej rozdzielczosci, ze trzeba sie dluuugo wpatrywac zeby cos dostrzec. Tamte demka mialy skrole!!! Mozna bylo calymi godzinami czytac skrole w demkach...ahh.... lza sie w oku kreci.
dely: Co sklonilo cie do napisanie SAP Playera na Grzyba ?
Jakis czas temu pisalem AXE, "cycle-exact" emulator malego atari. Kiedy mialem juz czesc emulacji procesora i dzwieku, pomyslalem czemu nie zrobic playera na wzor SID-Playera ? Przeciez na atari bylo tyle znakomitych utworow ktore chcialbym posluchac w pracy czy w domu. Player powstal w przeciagu kilku dni i pierwsza informacje o nim "puscilem" na kilku grupach dyskusyjnych (polskich i zagranicznych). Do playera w wersji 0.0, byla dolaczona muzyka z Draconusa i 5-6 z innych gier. Zainteresowanie tym playerem bylo dla mnie ogromnym zaskoczeniem. Wiele osob wrecz, plakalo ze szczescia, ze po tylu latach moga ponownie uslyszec bodajze najslynniejszy atarowski utwor, muzyke tytulowa z Draconusa. Tak naprawde player stal sie chyba bardziej popularny po stworzeniu malej strony i umieszczeniu jej (oraz informacji o niej) na sajcie try2emu. Potem Zdenek Eisenhammer zglosil sie do mnie z propozycja utworzenia ASMA (Atari SAP Music Archive) i to tyle...
dely: Czym aktualnie sie zajmujesz ?
Robie to co zawsze chcialem robic, czyli gry na PeCe. Pracuje w firmie Metropolis Software jako programista. W czasie wolnym, pisze program muzyczny na PeCe (cos posredniego pomiedzy Trackerami a programami w stylu Cubase czy Cakewalk), ale o tym sza, bo to moje n-te podejscie do tego typu programu, a niechcialbym zapeszac i w koncu go skonczyc. Tak naprawde poza praca mam malo czasu czy checi na pisanie czegokolwiek.
dely: Czy masz zamiar jeszcze cos napisac na `malucha` ?
Przykro mi, ale jak juz wspomnialem, mam zbyt malo czasu by pisac cos na PeCe, wiec na atari juz zapewne nic nie napisze.
dely: Jak myslisz, jak dlugo przetrwa jeszcze scena XE/XL ?
Mysle ze jeszcze dlugo. Nawet jezeli nie beda powstawac juz zadne dema, to zywie gleboka nadzieje, ze scena bedzie sie jeszcze "spotykac" na roznych parties (pozdrowienia dla Bialegostoku, Czestochowy i innych. Mam nadzieje ze jeszcze sie spotkamy przy okazji jakiegos party, czy innego "festynu na Pradze" ;) Scena istnieje dopoty, dopoki istnieje friendship i wspomnienie oldskoolowych czasow.
dely: Który ze skomponowanych przez ciebie utworow najbardziej ci sie podoba (co za glupie pytanie)
Oczywiscie, ze glupie, bo przeciez podobaja mi sie wszystkie ;) Kazde POKE $d201,$A8 czy LDA #$A8 STA $D201 to poezja dla mych uszu :)
----
Greetsy w starym stylu dla wszystkich ktorzy jeszcze pamietaja o starych czasach i dla tych ktorzy wciaz nie pozwalaja by pamiec o Atari minela.
rozmawial: dely
Ja tylko dopowiem, że bohater wywiadu napisał b.dobry paker danych "Code3 Cruncher..." i miał status shareware lub donationware ale jak się okazało po latach - nikt mu nie wysłał sugerowanej opłaty za używanie, za to wiele osób chętnie używało tego narzędzia...