Darren Birks
- Trophy
trophy: Kiedy kupiłeś swoje pierwsze ST ?
Darren: Hmm... Około 1987/88. To było całkowicie nowe 1040STFM z TOSem w wersji 1.02, które moi rodzice kupili, aby zastąpić posiadanego przez nas w tym czasie przestarzałego Acorna Electrona. To STFM leży obecnie w odległości mniejszej niż 3 metry ode mnie, w momencie gdy piszę te słowa. :)
Właśnie dostałem STE (Dzięki Womble) i może być ciekawie poznać je bliżej :)
Dlaczego zdecydowałeś się wziąć kod źródłowy emulatora WinSTon i zrobić STewa ?
Właściwie złożyło się na to więcej przyczyn niż większość ludzi zdaje sobie sprawę. Otrzymałem kod źródłowy WinSTona w wersji 0.2r2 ponad rok temu i spędziłem bardzo dużo czasu studiując go. Później otrzymałem PEŁNY kod źródłowy WinSTona 0.4 (tuż przed jego wypuszczeniem). Ponieważ poświęciłem dużo więcej czasu na zrozumienie struktury kodu niż większość, poczułem ze jestem właściwą osobą żeby zająć się tym projektem.
Początkowo nie chciałem (publicznie, czy w jakikolwiek sposób) ponieważ Paul wypuścił kod źródłowy w ograniczonej formie. Sformowała się grupa ludzi SourceForge, która miała na celu rozwój projektu i Andreas poprosił mnie o pomoc. Pierwsze zadanie polegało na re-implementacji (napisaniu od nowa) brakujących właściwości emulatora, takich jak GUI (Graficzny Interfejs Użytkownika). Nie uważałem, aby to było fair ponieważ Paul popadł w kłopoty usuwając je, więc zdecydowałem się nie pomagać tym razem. Kiedy Paul wypuścił pełen kod źródłowy z powodu jakiegoś hackera, oznaczało to, że mogę zaczynać pracę. Nie słyszałem za wiele od grupy SourceForge, więc zająłem się kodem w pojedynkę.
Co jest najtrudniejszym problemem dla Ciebie w trakcie pisania ? Czy napotkałeś jakiekolwiek wyjątkowe trudności ?
Cóż, pierwszym problemem było zrozumienie dokumentacji technicznej. Wiele czasu pochłoneło `skumanie` BLiTTER`a pomimo wspaniałych dokumentów, ponieważ były tam małe części, których nie rozumiałem. Także sposób przechwytywania lokacji pamięci jest ok, ale dodawanie coraz większej ilości wpisów do kodu sprawiło, że ciężko jest za nim nadążyć. Napotkałem też mały problem przy implementacji metody przechwytywania, która wywalała kod BLiTTERa przez długi czas.
Implementacja dźwięku STE DMA jest dla mnie trudna ponieważ nie mam absolutnie doświadczenia ani w teorii dźwięku, ani w jego programowaniu, pomimo tego wciąż nad tym pracuję.
Jaka jest najmocniejsza i najsłabsza strona Twojego emulatora ?
Emulacja GEMDOSu na wirtualnych twardych dyskach powoduje wiele problemów. Jak do tej pory odnalazłem wiele problemów dotyczących pewnych funkcji. Emulacja dźwięku (przede wszystkim wsparcie dźwięku SIDa) sprawia problemy w niektórych grach i demkach.
Emulacja `overscanu` jest bardzo słaba (Według mnie nigdy nie była poprawna) i pracuję nad tym, aby uczynić ją bardziej pewną.
Mocniejsze strony - większość gier działa bardzo dobrze. Moja emulacja BLiTTERa jest bardzo stabilna, chociaż do wykonania pozostało jeszcze trochę pracy. To zaskakujące jak źle kilka innych emulatorów obsługuje BLiTTER. PaCifiST nawet nie emuluje BLiTTERa, pomimo że dokumentacja twierdzi inaczej (sic!), a dostępna w nim opcja włączania/wyłączania jest fuszerką. WinSTon / STew są pozbawieni takich fuszerek.
Czy to jest pierwszy emulator, który napisałeś ? Czy kiedykolwiek napisałeś emulator jakiegoś innego komputera ?
Pracowałem nad innym emulatorem (zarówno nazwa jak i system powinny pozostać anonimowe ponieważ nigdy go nie wydałem), ale zrezygnowałem z niego, z powodu pewnych lamerów ze sceny.
Kiedy możemy się spodziewać nowej wersji STewa ?
O to pyta każdy :) Nieeee wiem.
Wstępnie powiedziałem, że w styczniu, ale byłem bardzo zajęty pracą związaną z Uniwersytetem (Jestem na ostatnim roku studiów informatycznych). Ale STew NIE umarł i nowa wersja BĘDZIE wydana wkrótce.
Sprawdźcie `screenshot` na stronie http://www.atarigames.net
Jaka jest Twoja ulubiona gra ? (tylko z ST)
Jest ich zbyt wiele! Do moich ulubieńców należą :
- Operation Stealth
- Lemmings / Oh No! More
Lemmings
- Turrican / Turrican 2
Jakie jest Twoje hobby ?
Masz na myśli, że mogę żyć czymś jeszcze oprócz kodowania STewa? :) Yhm....programowanie (C, ASM itp. Obecnie uczę się Dark Basica)
Czy jest coś co chciałbyś powiedzieć fanom ST ?
Wciąż potrzebuję pomocy od każdego kto ma doświadczenie w programowaniu Atari ST (szczególnie STE), aby mógł asystować mi przy kodowaniu STewa pisząć programy testowe, które mógłbym debugować, itp.
Czekajcie... STew w końcu zostanie wydany. A w czerwcu będę miał dużo więcej wolnego czasu, aby pracować nad STewem, więc uaktualnienia powinny wówczas wychodzić bardziej regularnie.
Ciekawe co teraz panowie robią :)