- dely/Taquart @ 13.8.2025 @ 17:50
- Tagi: 8bit emulacja 7800 konsole
Dostępna jest nowa wersja eksperymentalnego emulatora Test7800 dla komputera Atari 7800 oznaczona numerem 0.2.0. To projekt wciąż w fazie rozwoju, ale już teraz umożliwia uruchomienie wielu gier, w tym tych w formacie a78 oraz "supergame" ROM.
Twórca, JetSetIlly, informuje, że emulator wciąż nie obsługuje POKEY i podobnego sprzętu, jednak emulacja 6502, TIA oraz RIOT jest dobrze przetestowana, ponieważ pochodzi z projektu Gopher2600. Nowością jest implementacja układu MARIA.
Wśród poprawek w wersji 0.2.0 znalazły się liczne ulepszenia, które zwiększają kompatybilność z grami. Oto lista najważniejszych zmian:
- Poprawiono sposób obsługi list wyświetlania (DL), co naprawia błędy w grach Ninja Golf oraz One-on-One Basketball.
- Skorygowano liczbę cykli w fazie pre-DMA, co rozwiązuje problemy w grach Summer Games, Karateka oraz Crossbow.
- Ulepszono taktowanie TIA oraz uwzględniono wolny dostęp do pamięci, dzięki czemu poprawiono muzykę i szybkość gry Jinks.
- Naprawiono błąd odczytu DPPL i DPPH, który występował tylko na początku DMA, co miało wpływ na gry Fatal Run, Motorpsycho i Midnight Mutants.
- Wprowadzono brakujący "colour kill bit", co naprawia błędy kolorów w Midnight Mutants.
- Usunięto błędne mapowanie pamięci do pamięci systemowej, co rozwiązało problem w grze Choplifter!.
- Naprawiono tryb krokowy w debuggerze.
- Poprawiono synchronizację z wideo, co zmniejsza problemy z buforowaniem dźwięku. Usprawnienie działa szczególnie dobrze w wersji dla systemu Linux.
- Zmieniono paletę kolorów PAL na PAL_LUM3_COOL.pal.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć w repozytorium. Nową wersję do pobrania znajdziecie w sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 12.8.2025 @ 09:47
- Tagi: 8bit programowanie
Larek, znany polski twórca i pasjonat Atari, zaprasza na kolejny odcinek swojego kursu pisania gier na 8-bitowe Atari. Jedenasta część popularnej serii "Piszemy grę" będzie miała premierę na kanale YouTube już w środę 13 sierpnia o godzinie 20:00.
Dla tych, którzy jeszcze nie mieli okazji zapoznać się z twórczością Larka, przedstawiamy krótkie podsumowanie jego dokonań. Larek to:
- Użytkownik komputerów Atari od 1988 roku.
- Autor kilkudziesięciu gier i programów na Atari XL/XE oraz PC, w tym zaawansowanych produkcji jak gra Laura.
- Twórca filmów ze zlotów oraz serii poradników, w których w przystępny sposób prezentuje i testuje zagadnienia związane z Atari.
Wszystkich, którzy chcą nadrobić zaległości, zapraszamy do oglądania poprzednich odcinków. Pełna playlista jest dostępna na platformie YouTube.
Więcej informacji i link do nadchodzącego odcinka.
- dely/Taquart @ 11.8.2025 @ 21:15
- Tagi: 32bit gry Falcon
Dla wszystkich fanów Dooma na Atari Falcon030 mamy wspaniałą wiadomość! Ukazała się nowa wersja popularnego portu Bad Mood v2.01, która wprowadza szereg usprawnień i długo oczekiwanych nowości.
Najważniejszą zmianą jest dodanie pełnego wsparcia dla kultowej drugiej części gry - Doom II. Dzięki poprawkom w kodzie i udostępnieniu odpowiedniego cache'u BMC, gracze mogą teraz cieszyć się obiema częściami na swoim Falconie.
Wśród innych znaczących usprawnień warto wymienić:
- Pełne wsparcie dla akceleratorów DFB1/DFB1X 50MHz, w dwóch wersjach: z użyciem DSP i bez.
- Poprawione wsparcie dla "odchudzonej" wersji 4MB, która teraz działa poprawnie i wspiera MIDI oraz oferuje lepszą jakość dźwięku SFX.
- Ekran tytułowy jest teraz przyciemniany, gdy otwarte jest menu gry, co ułatwia czytanie.
- Głośność muzyki w grze można ustawiać niezależnie od głośności muzyki w menu.
- Wszystkie ustawienia dźwięku są teraz dostępne z poziomu konfiguracji, a nie wbudowane w poszczególne warianty gry.
- Optymalizacja konfiguracji dla każdego pliku wykonywalnego TOS, co pozwala dostosować ustawienia (np. stereo, dodatkowe kanały audio, wyższa jakość miksu) do możliwości sprzętu.
- Możliwość jednoczesnego istnienia cache'u BMC dla wersji 14MB i 4MB w tym samym katalogu.
Więcej informacji i pliki do pobrania znajdziecie na stronie projektu.
- dely/Taquart @ 10.8.2025 @ 18:26
- Tagi: 8bit gry
Kolejne niesamowite postępy w pracach nad portem jednej z najsłynniejszych bijatyk wszech czasów - Street Fighter 2 na Atari 8-bit. Opracowaniem kodu zajmuje się Vega, a efekty jego pracy są naprawdę imponujące.
Street Fighter 2 to kultowa bijatyka, która zadebiutowała w salonach gier, a następnie została przeniesiona na liczne konsole i komputery domowe. Gra zdefiniowała gatunek gier walki, wprowadzając mechaniki, takie jak skomplikowane kombinacje ciosów, unikalne postacie z własnym stylem walki i bogate, interaktywne areny. Do dziś cieszy się ogromną popularnością i jest uznawana za jeden z najważniejszych tytułów w historii gier wideo.
Vega udostępnił właśnie dwa nowe filmy z rozgrywki. Widać na nich jak sprawnie działa już dodana grafika tła. Wkrótce możemy spodziewać się kolejnych etapów prac nad grą!
Filmy do pobrania:
Wątek na AtariAge, gdzie na bieżąco można śledzić postępy w pracach nad grą.
- dely/Taquart @ 10.8.2025 @ 18:26
- Tagi: 8bit emulacja
Altirra, jeden z najbardziej zaawansowanych emulatorów 8-bitowych komputerów Atari, doczekał się kolejnej wersji testowej. Tym razem jest to Altirra 4.40 test 17, która wprowadza serię poprawek i usprawnień.
Altirra to wysokiej jakości emulator, który wiernie symuluje działanie 8-bitowych komputerów Atari. Jest ceniony w społeczności za dokładność emulacji oraz bogaty zestaw narzędzi dla deweloperów, w tym potężny debugger. Dzięki temu jest idealnym wyborem zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i programistów tworzących oprogramowanie na klasyczne platformy Atari.
Najważniejsze zmiany w Altirra 4.40 test 17 obejmują:
- Naprawiono niepotrzebne czyszczenie bufora linii w emulacji ANTIC.
- Naprawiono problem, w którym okno historii czasami nie pokazywało efektywnego adresu instrukcji po zatrzymaniu na punkcie przerwania dostępu do pamięci.
- Dostosowano przewijanie poziome w oknie pamięci i zaimplementowano historię.
- Poprawiono wizualne zachowanie podczas zmiany rozmiaru okna z zadokowanymi panelami.
- Zadokowane panele nie wyświetlają już pasków tytułu okna.
- Ponownie włączono motyw okna systemu operacyjnego dla paneli z odłączonymi oknami i włączono przyciski minimalizacji/maksymalizacji.
- Zwiększono progi przeciągania, aby zmniejszyć ryzyko przypadkowego odłączenia paneli okna.
Po uaktualnione binaria i źródła odsyłamy do odpowiedniego wątku na forum AtariAge.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: 16bit scena
W miniony weekend w Helsinkach, w Finlandii odbyło się Assembly 2025, jedna z największych imprez demoscenowych na świecie. W demo compo zaprezentowano demo dla Atari STE o nazwie Googles Mapped, które zajęło 7. miejsce
Assembly to coroczna impreza komputerowa, która łączy entuzjastów demosceny, gier i programowania. To święto kreatywności, gdzie twórcy z całego świata prezentują swoje umiejętności w różnego rodzaju konkursach, takich jak tworzenie dem, czy grafiki komputerowej.
Dla wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć Googles Mapped, udostępniono możliwość pobrania dema z popularnych serwisów demoscenowych. Można to zrobić na stronie Demozoo oraz Pouet.
Co więcej, dzięki projektowi AtariAviary, czyli emulatorowi Hatari działającemu bezpośrednio w przeglądarce, możecie obejrzeć to demo bez konieczności pobierania i instalowania emulatora. Wystarczy kliknąć w ten link.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: gry czasopisma
Dla wszystkich fanów polskiego retrogamingu i prasy komputerowej nadchodzi niebywała gratka. Retronics ogłosił plany wznowienia pierwszego numeru legendarnego magazynu SECRET SERVICE.
To nie będzie zwykły reprint. Wydanie określane jako "extended" ma zawierać o 25% więcej stron niż oryginał. Na dodatkowych 12 stronach znajdziemy ekskluzywne, niepublikowane wcześniej wspomnienia Pegaza, dotyczące początków prasy growej w Polsce. Całości dopełnia premierowy komiks autorstwa Śledzia.
Numer został złożony od nowa z wykorzystaniem współczesnych narzędzi DTP, co gwarantuje wysoką jakość wizualną. Poprawiono błędy z pierwszego wydania, a druk cyfrowy na papierze kredowym z klejonym grzbietem ma zapewnić "boskie kolory i idealnie ostre screeny".
Dla kolekcjonerów przygotowano również specjalną, limitowaną wersję premium z czarną obwolutą oraz możliwością personalizowanej dedykacji od samego Pegaza.
Więcej informacji i możliwość złożenia preordera znajdziecie na stronie sklepu Retronics.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: 8bit gry
Znamy już oficjalną listę gier zgłoszonych do tegorocznej edycji ABBUC Software Contest!
ABBUC Software Contest to coroczny konkurs organizowany przez Atari Bit Byter User Club (ABBUC), jedno z największych stowarzyszeń użytkowników Atari. Konkurs ten ma na celu zachęcanie i promowanie tworzenia nowego oprogramowania dla 8-bitowych komputerów Atari, prezentując kreatywność i talent w społeczności Atari. Każdego roku deweloperzy zgłaszają swoje najnowsze gry i aplikacje, które są następnie oceniane przez społeczność i panel ekspertów.
Poniżej przedstawiamy pełną listę zgłoszonych tytułów:
- Block it / RetroCoder (P.Hinz)
- EatMore / RetroCoder (P.Hinz)
- Center / RetroCoder (P.Hinz)
- Hard Snake / Mariusz Ejchsztet "Mq" - film prezentujący grę.
- Gemini / Dr.Irata
- Schränker 4 / Kveldulvur
- 1K ATASCOIID / freetz - film prezentujący grę.
- PenGoCRAZY / Oliver Cyranka
- Witshift / matosimi - film prezentujący grę.
- KOBO800 / shanti77
- Assimilate / F#READY
- woodworm / popmilo
- Yachtze / Mr.Fish
Po obrazki z gier, dla których nie udostępniono filmów, zapraszamy do wątku na AtariAge.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 16:47
- Tagi: 8bit programowanie
Mamy przyjemność poinformować o wydaniu nowego asemblera NASM Neo6502, który został stworzony przez Bociana. Jest to natywny asembler przeznaczony dla platformy Neo6502, napisany w języku Mad-Pascal. Umożliwia on kompilowanie plików źródłowych dla procesora 65C02, oferując wsparcie dla etykiet, wyrażeń oraz różnych formatów wyjściowych.
Główne cechy NASM Neo6502:
- Asembluje pliki źródłowe dla Neo6502 (65C02)
- Obsługuje etykiety i wyrażenia
- Może generować pliki binarne i wykonywalne
- Opcjonalny eksport symboli
- Opcje wiersza poleceń dla adresu początkowego i adresu uruchomienia
- Możliwość wyprowadzania informacji debugowania
Więcej informacji oraz pliki źródłowe i skompilowane znajdziecie w repozytorium projektu.
- dely/Taquart @ 4.8.2025 @ 18:56
- Tagi: 8bit emulacja
Altirra to zaawansowany emulator komputerów 8-bitowych Atari, ceniony przez społeczność za wysoką dokładność emulacji i bogaty zestaw funkcji. Jest to narzędzie niezbędne dla każdego entuzjasty Atari, pozwalające na uruchamianie starych gier i programów na nowoczesnych systemach operacyjnych.
Dostępna jest nowa wersja testowa - 4.40 test 16. Ta aktualizacja wprowadza szereg usprawnień i poprawek:
- Przeprojektowano okno dialogowe firmware. Zostało ono zmienione z widoku drzewa na filtrowaną listę, co znacznie ułatwia nawigację i czytanie, szczególnie przy dużej liczbie dostępnych typów firmware.
- Okno dialogowe z kodami jest teraz skalowalne i bardziej czytelne w trybie ciemnym. Dodatkowo, może pozostać otwarte podczas działania emulacji.
- Ulepszono wsparcie dla trybu ciemnego w oknie dialogowym stacji dysków.
- Wprowadzono różne inne poprawki dotyczące trybu ciemnego.
- Dodano ochronę przed przepełnieniem stosu w kompilatorze niestandardowych urządzeń.
Po binaria i źródła odsyłamy do wątku na forum AtariAge.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.