- dely/Taquart @ 15.8.2025 @ 10:13
- Tagi: 16bit emulacja
Ukazała się nowa wersja zeST - projektu odtwarzającego komputer Atari ST na platformie FPGA.
Najważniejszą zmianą jest optymalizacja trybu turbo. Średnia wydajność wynosi teraz 540% w porównaniu do prawdziwego ST, co stanowi wzrost o 28% względem poprzedniej wersji (420%).
Usprawnienia objęły także obsługę ACSI. Narzędzia do partycjonowania dysków działają prawidłowo, a nowe napędy można konfigurować bez konieczności używania emulatora na PC. Dodano również wstępne wsparcie dla wielu napędów.
Wśród nowości znajduje się także eksperymentalna obsługa Wi-Fi.
Projekt zeST, dostępny na licencji GPLv3, wspiera obecnie trzy rodziny płytek FPGA:
- Microphase Z7-Lite
- MyIR Z-Turn
- Trenz Electronic TE0726 "ZynqBerry"
Więcej informacji o projekcie oraz pliki do pobrania.
- dely/Taquart @ 15.8.2025 @ 10:13
- Tagi: 8bit grafika PC
RastaConverter to konwerter grafiki, który umożliwia przekształcanie obrazów ze współczesnych komputerów do formatów używanych przez 8-bitowe komputery Atari. Narzędzie wykorzystuje biblioteki graficzne SDL2 oraz FreeImage, a sam proces konwersji polega na optymalizacji display listy. RastaConverter w pełni wykorzystuje możliwości graficzne Atari, w tym duszki, zmiany koloru w trakcie rysowania linii i multiplikację duszków.
W najnowszej wersji Beta13.1 wprowadzono liczne zmiany:
- Znacząca refaktoryzacja kodu, ułatwiająca utrzymanie projektu w przyszłości.
- Nowy, wieloplatformowy system kompilacji.
- Powrót do algorytmu LAHC, który zapewnia lepsze rezultaty niż DLAS podczas bardzo długich konwersji.
- Dodano nowe operatory mutacji.
- Dalsze usprawnienia w mechanizmach buforowania.
- Wprowadzono tryb podwójnej klatki (CRT blending), choć jest on jeszcze w fazie rozwoju.
- Dodano parametr /mutation_base=best|current (domyślnie: best), który kontroluje punkt startowy mutacji.
- Ulepszono generator liczb losowych (RNG) optymalizatora, aby był unikalny dla każdego wątku, co zapewnia stabilne i powtarzalne wyniki w operacjach wielowątkowych.
- Dostosowano inicjalizację przy niskiej liczbie kolorów, aby była zgodna z poprzednim zachowaniem.
Po więcej informacji i szczegółów na temat projektu odsyłamy do repozytorium.
Pliki binarne oraz źródła najnowszej wersji można pobrać z sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 13.8.2025 @ 17:50
- Tagi: 8bit emulacja 7800 konsole
Dostępna jest nowa wersja eksperymentalnego emulatora Test7800 dla komputera Atari 7800 oznaczona numerem 0.2.0. To projekt wciąż w fazie rozwoju, ale już teraz umożliwia uruchomienie wielu gier, w tym tych w formacie a78 oraz "supergame" ROM.
Twórca, JetSetIlly, informuje, że emulator wciąż nie obsługuje POKEY i podobnego sprzętu, jednak emulacja 6502, TIA oraz RIOT jest dobrze przetestowana, ponieważ pochodzi z projektu Gopher2600. Nowością jest implementacja układu MARIA.
Wśród poprawek w wersji 0.2.0 znalazły się liczne ulepszenia, które zwiększają kompatybilność z grami. Oto lista najważniejszych zmian:
- Poprawiono sposób obsługi list wyświetlania (DL), co naprawia błędy w grach Ninja Golf oraz One-on-One Basketball.
- Skorygowano liczbę cykli w fazie pre-DMA, co rozwiązuje problemy w grach Summer Games, Karateka oraz Crossbow.
- Ulepszono taktowanie TIA oraz uwzględniono wolny dostęp do pamięci, dzięki czemu poprawiono muzykę i szybkość gry Jinks.
- Naprawiono błąd odczytu DPPL i DPPH, który występował tylko na początku DMA, co miało wpływ na gry Fatal Run, Motorpsycho i Midnight Mutants.
- Wprowadzono brakujący "colour kill bit", co naprawia błędy kolorów w Midnight Mutants.
- Usunięto błędne mapowanie pamięci do pamięci systemowej, co rozwiązało problem w grze Choplifter!.
- Naprawiono tryb krokowy w debuggerze.
- Poprawiono synchronizację z wideo, co zmniejsza problemy z buforowaniem dźwięku. Usprawnienie działa szczególnie dobrze w wersji dla systemu Linux.
- Zmieniono paletę kolorów PAL na PAL_LUM3_COOL.pal.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć w repozytorium. Nową wersję do pobrania znajdziecie w sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 12.8.2025 @ 09:47
- Tagi: 8bit programowanie
Larek, znany polski twórca i pasjonat Atari, zaprasza na kolejny odcinek swojego kursu pisania gier na 8-bitowe Atari. Jedenasta część popularnej serii "Piszemy grę" będzie miała premierę na kanale YouTube już w środę 13 sierpnia o godzinie 20:00.
Dla tych, którzy jeszcze nie mieli okazji zapoznać się z twórczością Larka, przedstawiamy krótkie podsumowanie jego dokonań. Larek to:
- Użytkownik komputerów Atari od 1988 roku.
- Autor kilkudziesięciu gier i programów na Atari XL/XE oraz PC, w tym zaawansowanych produkcji jak gra Laura.
- Twórca filmów ze zlotów oraz serii poradników, w których w przystępny sposób prezentuje i testuje zagadnienia związane z Atari.
Wszystkich, którzy chcą nadrobić zaległości, zapraszamy do oglądania poprzednich odcinków. Pełna playlista jest dostępna na platformie YouTube.
Więcej informacji i link do nadchodzącego odcinka.
- dely/Taquart @ 11.8.2025 @ 21:15
- Tagi: 32bit gry Falcon
Dla wszystkich fanów Dooma na Atari Falcon030 mamy wspaniałą wiadomość! Ukazała się nowa wersja popularnego portu Bad Mood v2.01, która wprowadza szereg usprawnień i długo oczekiwanych nowości.
Najważniejszą zmianą jest dodanie pełnego wsparcia dla kultowej drugiej części gry - Doom II. Dzięki poprawkom w kodzie i udostępnieniu odpowiedniego cache'u BMC, gracze mogą teraz cieszyć się obiema częściami na swoim Falconie.
Wśród innych znaczących usprawnień warto wymienić:
- Pełne wsparcie dla akceleratorów DFB1/DFB1X 50MHz, w dwóch wersjach: z użyciem DSP i bez.
- Poprawione wsparcie dla "odchudzonej" wersji 4MB, która teraz działa poprawnie i wspiera MIDI oraz oferuje lepszą jakość dźwięku SFX.
- Ekran tytułowy jest teraz przyciemniany, gdy otwarte jest menu gry, co ułatwia czytanie.
- Głośność muzyki w grze można ustawiać niezależnie od głośności muzyki w menu.
- Wszystkie ustawienia dźwięku są teraz dostępne z poziomu konfiguracji, a nie wbudowane w poszczególne warianty gry.
- Optymalizacja konfiguracji dla każdego pliku wykonywalnego TOS, co pozwala dostosować ustawienia (np. stereo, dodatkowe kanały audio, wyższa jakość miksu) do możliwości sprzętu.
- Możliwość jednoczesnego istnienia cache'u BMC dla wersji 14MB i 4MB w tym samym katalogu.
Więcej informacji i pliki do pobrania znajdziecie na stronie projektu.
- dely/Taquart @ 10.8.2025 @ 18:26
- Tagi: 8bit gry
Kolejne niesamowite postępy w pracach nad portem jednej z najsłynniejszych bijatyk wszech czasów - Street Fighter 2 na Atari 8-bit. Opracowaniem kodu zajmuje się Vega, a efekty jego pracy są naprawdę imponujące.
Street Fighter 2 to kultowa bijatyka, która zadebiutowała w salonach gier, a następnie została przeniesiona na liczne konsole i komputery domowe. Gra zdefiniowała gatunek gier walki, wprowadzając mechaniki, takie jak skomplikowane kombinacje ciosów, unikalne postacie z własnym stylem walki i bogate, interaktywne areny. Do dziś cieszy się ogromną popularnością i jest uznawana za jeden z najważniejszych tytułów w historii gier wideo.
Vega udostępnił właśnie dwa nowe filmy z rozgrywki. Widać na nich jak sprawnie działa już dodana grafika tła. Wkrótce możemy spodziewać się kolejnych etapów prac nad grą!
Filmy do pobrania:
Wątek na AtariAge, gdzie na bieżąco można śledzić postępy w pracach nad grą.
- dely/Taquart @ 10.8.2025 @ 18:26
- Tagi: 8bit emulacja
Altirra, jeden z najbardziej zaawansowanych emulatorów 8-bitowych komputerów Atari, doczekał się kolejnej wersji testowej. Tym razem jest to Altirra 4.40 test 17, która wprowadza serię poprawek i usprawnień.
Altirra to wysokiej jakości emulator, który wiernie symuluje działanie 8-bitowych komputerów Atari. Jest ceniony w społeczności za dokładność emulacji oraz bogaty zestaw narzędzi dla deweloperów, w tym potężny debugger. Dzięki temu jest idealnym wyborem zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i programistów tworzących oprogramowanie na klasyczne platformy Atari.
Najważniejsze zmiany w Altirra 4.40 test 17 obejmują:
- Naprawiono niepotrzebne czyszczenie bufora linii w emulacji ANTIC.
- Naprawiono problem, w którym okno historii czasami nie pokazywało efektywnego adresu instrukcji po zatrzymaniu na punkcie przerwania dostępu do pamięci.
- Dostosowano przewijanie poziome w oknie pamięci i zaimplementowano historię.
- Poprawiono wizualne zachowanie podczas zmiany rozmiaru okna z zadokowanymi panelami.
- Zadokowane panele nie wyświetlają już pasków tytułu okna.
- Ponownie włączono motyw okna systemu operacyjnego dla paneli z odłączonymi oknami i włączono przyciski minimalizacji/maksymalizacji.
- Zwiększono progi przeciągania, aby zmniejszyć ryzyko przypadkowego odłączenia paneli okna.
Po uaktualnione binaria i źródła odsyłamy do odpowiedniego wątku na forum AtariAge.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: 16bit scena
W miniony weekend w Helsinkach, w Finlandii odbyło się Assembly 2025, jedna z największych imprez demoscenowych na świecie. W demo compo zaprezentowano demo dla Atari STE o nazwie Googles Mapped, które zajęło 7. miejsce
Assembly to coroczna impreza komputerowa, która łączy entuzjastów demosceny, gier i programowania. To święto kreatywności, gdzie twórcy z całego świata prezentują swoje umiejętności w różnego rodzaju konkursach, takich jak tworzenie dem, czy grafiki komputerowej.
Dla wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć Googles Mapped, udostępniono możliwość pobrania dema z popularnych serwisów demoscenowych. Można to zrobić na stronie Demozoo oraz Pouet.
Co więcej, dzięki projektowi AtariAviary, czyli emulatorowi Hatari działającemu bezpośrednio w przeglądarce, możecie obejrzeć to demo bez konieczności pobierania i instalowania emulatora. Wystarczy kliknąć w ten link.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: gry czasopisma
Dla wszystkich fanów polskiego retrogamingu i prasy komputerowej nadchodzi niebywała gratka. Retronics ogłosił plany wznowienia pierwszego numeru legendarnego magazynu SECRET SERVICE.
To nie będzie zwykły reprint. Wydanie określane jako "extended" ma zawierać o 25% więcej stron niż oryginał. Na dodatkowych 12 stronach znajdziemy ekskluzywne, niepublikowane wcześniej wspomnienia Pegaza, dotyczące początków prasy growej w Polsce. Całości dopełnia premierowy komiks autorstwa Śledzia.
Numer został złożony od nowa z wykorzystaniem współczesnych narzędzi DTP, co gwarantuje wysoką jakość wizualną. Poprawiono błędy z pierwszego wydania, a druk cyfrowy na papierze kredowym z klejonym grzbietem ma zapewnić "boskie kolory i idealnie ostre screeny".
Dla kolekcjonerów przygotowano również specjalną, limitowaną wersję premium z czarną obwolutą oraz możliwością personalizowanej dedykacji od samego Pegaza.
Więcej informacji i możliwość złożenia preordera znajdziecie na stronie sklepu Retronics.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: 8bit gry
Znamy już oficjalną listę gier zgłoszonych do tegorocznej edycji ABBUC Software Contest!
ABBUC Software Contest to coroczny konkurs organizowany przez Atari Bit Byter User Club (ABBUC), jedno z największych stowarzyszeń użytkowników Atari. Konkurs ten ma na celu zachęcanie i promowanie tworzenia nowego oprogramowania dla 8-bitowych komputerów Atari, prezentując kreatywność i talent w społeczności Atari. Każdego roku deweloperzy zgłaszają swoje najnowsze gry i aplikacje, które są następnie oceniane przez społeczność i panel ekspertów.
Poniżej przedstawiamy pełną listę zgłoszonych tytułów:
- Block it / RetroCoder (P.Hinz)
- EatMore / RetroCoder (P.Hinz)
- Center / RetroCoder (P.Hinz)
- Hard Snake / Mariusz Ejchsztet "Mq" - film prezentujący grę.
- Gemini / Dr.Irata
- Schränker 4 / Kveldulvur
- 1K ATASCOIID / freetz - film prezentujący grę.
- PenGoCRAZY / Oliver Cyranka
- Witshift / matosimi - film prezentujący grę.
- KOBO800 / shanti77
- Assimilate / F#READY
- woodworm / popmilo
- Yachtze / Mr.Fish
Po obrazki z gier, dla których nie udostępniono filmów, zapraszamy do wątku na AtariAge.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.