- dely/Taquart @ 12.11.2025 @ 17:06
- Tagi: gry 8bit vbxe
Thelen zaprezentował nowe demo gry Catslevania, nad którą pracuje od dłuższego czasu. Gra jest adaptacją wielkiego hitu znanego m.in. z konsol – Castlevania, a jej tytuł jest celowo przestawiony. Jest to tytuł wymagający rozszerzenia VBXE, co pozwala na osiągnięcie niespotykanej grafiki na 8-bitowcach Atari.
Dla tych, którzy nie mieli styczności z pierwowzorem: seria Castlevania, zapoczątkowana w 1986 roku na konsolę Famicom/NES, jest klasyczną grą platformową i akcji. W oryginalnej grze wcielaliśmy się w Simona Belmonta, łowcę wampirów, który, uzbrojony w legendarny bicz zwany Pogromcą Wampirów, przemierzał mroczny zamek hrabiego Draculi w Transylwanii. Rozgrywka skupiała się na walkach z hordami przeciwników oraz pokonywaniu trudnych elementów platformowych. Castlevania jest również jednym z filarów gatunku metroidvania.
Aby pobrać najnowsze demo Catslevanii, należy udać się do odpowiedniego wątku na forum AtariAge. Pamiętajcie, że do uruchomienia na prawdziwym sprzęcie wymagane jest rozszerzenie VBXE.
Osoby bez tego rozszerzenia mogą:
- Spróbować uruchomić grę na emulatorze Altirra.
- Po prostu obejrzeć film prezentujący demo na kanale Sabermana, aby zobaczyć, jak to wygląda na Atari XL/XE z VBXE.
Oczywiście zapraszamy do sprawdzenia grywalności własnoręcznie.
- dely/Taquart @ 11.11.2025 @ 08:55
- Tagi: 8bit emulacja
Altirra, przez wielu uważana za najlepszy emulator 8-bitowych komputerów Atari, otrzymała kolejną, dwudziestą czwartą, wersję testową w gałęzi 4.40. Twórca emulatora, Avery Lee, regularnie dostarcza nowe funkcje i poprawki.
- Dodano okno dialogowe Known Firmware Audit, które wyświetla listę obrazów firmware rozpoznanych przez emulator i wskazuje, które z aktualnie zarejestrowanych plików pasują do nich.
- Kolory piór drukarki 1020 Color Printer mogą być teraz zmieniane w zwykłym interfejsie ustawień urządzenia, a podczas jednego wydruku można użyć więcej niż czterech piór.
- Wprowadzono pewne optymalizacje rasteryzacji drukarki.
Zachęcamy wszystkich pasjonatów do testowania najnowszego wydania i zgłaszania ewentualnych uwag. Pliki do pobrania i pełen opis zmian znajdziecie w wątku na forum AtariAge.
- dely/Taquart @ 10.11.2025 @ 11:31
- Tagi: 8bit programowanie
Ivo ogłosił wydanie nowej wersji r20251110 portu BBC BASIC 3.10 dla komputerów Atari XL/XE.
Najważniejszą zmianą w tej wersji jest usunięcie poważnego błędu w obsłudze błędów (error handling). Dotychczas, z powodu błędu w 6502, sporadycznie mogło dojść do zawieszenia się komputera w momencie wystąpienia błędu BASIC, ponieważ instrukcja BRK (Break) trafiała do procedury obsługi NMI (Non-Maskable Interrupt).
Wprowadzenie tej poprawki było niezbędne. Obsługa błędu wewnątrz procedury NMI byłaby bardzo kosztowna, zwłaszcza w przypadku przerwań listy wyświetlania (display list interrupts). Aby rozwiązać ten problem, usunięto wszystkie użycia instrukcji BRK, zastępując je normalnym wywołaniem podprogramu (normal subroutine call).
Ten port jest konwersją BBC BASIC w wersji 3.10. Jest to ostatnia wersja, która działała na procesorze NMOS 6502, używanym w niezmienionych komputerach Atari. Późniejsze wersje wymagały procesora CMOS 65C02, który nie działa na standardowym Atari.
Pliki do pobrania są dostępne w sekcji wydań.
Więcej szczegółów na temat tej konwersji oraz dokumentację znajdziecie na stronie projektu.
- dely/Taquart @ 10.11.2025 @ 11:04
- Tagi: emulacja 2600 konsole
Niemal natychmiast po wydaniu wersji v0.51.0, pojawiła się kolejna aktualizacja popularnego emulatora konsoli Atari 2600, Gopher2600. Choć mogłoby to być wydanie typu patch, istotna zmiana związana z DPCp wymusiła zwiększenie numeru do v0.52.0.
Najważniejsze nowości w Gopher2600 0.52.0 to:
-
Obsługa DPCp: ROM-y DPC+, skompilowane dla PlusROM/UnoCart, są teraz emulowane bezpośrednio, a nie przez emulację ACE. Oznacza to, że Gopher2600 będzie odtwarzał ROM-y DPC+, niezależnie od tego, czy zostały skompilowane dla Harmony, czy PlusCart.
- Naprawiono błąd PAL 50Hz: ROM-y działające w 50Hz (PAL) będą teraz wyświetlane w 50 klatkach na sekundę, a nie 60 klatkach, co było błędem wprowadzonym w wersji v0.51.0.
- Ulepszenia Debuggera: Okno dezasemblacji dla ROM-ów ELF i ACE działa teraz lepiej podczas przewijania. Ma to również zastosowanie do innych typów ROM-ów, gdy wybrana jest sekwencyjna dezasemblacja.
Po pliki i pełną listę zmian zapraszamy do sekcji wydań na GitHub.
Aktualizacja:
W trybie ekspresowym udostępniono kolejną, poprawkową wersję emulatora Gopher2600 o numerze 0.52.1. Jest to wydanie typu bug-fix, które koncentruje się na poprawieniu emulacji DPC+.
W poprzedniej wersji początkowy stan rejestrów DPC+ był randomizowany, niezależnie od ustawienia 'random state'. Generowało to problemy z ROM-ami, które oczekiwały, że rejestry zostaną zainicjalizowane wartością zerową.
Dzięki tej poprawce rozwiązano między innymi problem sporadycznie znikającego kucharza na ekranie tytułowym gry Chaotic Grill.
Najnowszą wersję emulatora można pobrać z sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 10.11.2025 @ 09:08
- Tagi: 8bit grafika
Organizowany przez Logikera 5. Konkurs ATASCII Compo wkracza w decydującą fazę. Już jutro, 11 listopada, o północy kończy się głosowanie, które wyłoni najlepszą pracę w tej edycji!
Dla przypomnienia, ATASCII to skrót od Atari ASCII, czyli unikalny, rozszerzony zestaw znaków używany w 8-bitowych komputerach Atari. Jest on fundamentem na tej platformie, pozwalającym na tworzenie skomplikowanych i często zaskakujących obrazów za pomocą samych znaków.
Zachęcamy wszystkich pasjonatów do oddania swojego głosu, to ostatnia szansa na wsparcie ulubionych artystów i docenienie włożonej przez nich pracy.
Głosowanie odbywa się na stronie organizatora.
Prace biorące udział w konkursie można obejrzeć na platformie YouTube.
- dely/Taquart @ 9.11.2025 @ 07:46
- Tagi: 8bit gry
Brian Reifsnyder opublikował drugą wersję demonstracyjną swojego portu legendarnej gry kosmicznej Elite dla komputerów Atari 8-bit. Projekt jest przenoszony z wersji dla BBC Micro i sukcesywnie wzbogacany o nowe elementy.
Druga wersja demo wprowadza następujące ulepszenia:
- Dodano planety wyświetlane bez irytującego migotania (tzw. "flicker-free").
- Ścieżka dźwiękowa została zredukowana z 4 do 2 kanałów, co ma tymczasowo poprawić jej brzmienie. Autor pracuje nad lepszą partyturą do "Nad pięknym modrym Dunajem".
- Naprawiono sterowanie kursorem na mapie (Short Range Chart) za pomocą klawiszy.
Brian przedstawił także listę zadań, nad którymi zamierza pracować w najbliższej przyszłości:
- Dalsza poprawa jakości muzyki.
- Dodanie wsparcia dla komputerów w systemie PAL (obecnie kolory są niepoprawne).
- Implementacja opcji usuwania zapisu stanu gry.
- Wprowadzenie obsługi błędów systemu dostępu do dysku.
- Przeniesienie ekranów misji specjalnych.
- Naprawienie błędów wyświetlania związanych ze zbyt dużą liczbą typów przedmiotów w inwentarzu.
- Naprawienie błędu wyświetlania mapy krótkiego zasięgu, który pojawia się tylko na prawdziwym sprzęcie.
- Sprawdzenie i dodanie brakujących efektów dźwiękowych.
Plik z drugą wersją demonstracyjną gry, wraz z dyskusją i szczegółami, można pobrać z wątku na forum AtariAge.
- dely/Taquart @ 9.11.2025 @ 07:46
- Tagi: emulacja 2600 konsole
JetSetIlly najwyraźniej chciał odpocząć od emulatora Test7800 i powrócił z potężną listą zmian dla Gopher2600 – emulatora konsoli Atari 2600. Nowa wersja 0.51.0 przynosi szereg kluczowych poprawek i istotnych funkcji.
Najważniejsze zmiany i nowości to:
- Emulacja 6507 (CPU): Wprowadzono znaczące korekty, które zapewniają zgodność z testami. Poprawiono inicjalizację rejestru SP, skorygowano działanie trybu dziesiętnego (decimal mode) oraz w pełni zaimplementowano wszystkie nieudokumentowane instrukcje. Emulator teraz przechodzi wszystkie testy klas2m5.
- Nagrywanie Wideo i Audio: Dodano opcję -video, która umożliwia nagrywanie obrazu i dźwięku. Wymaga to jednak oddzielnej instalacji programów ffmpeg i ffprobe.
- Wsparcie dla MacOS: Po raz pierwszy w historii dostępny jest oficjalny build emulatora dla systemu MacOS.
- Debugowanie ELF/PXE: Pliki ELF są teraz poprawnie identyfikowane jako PXE, co skutkuje dodaniem zmiennych PXE i okna kolorów. Okno deasemblacji przełącza się na widok sekwencyjny, który jest bardziej sensowny dla kartridży streamingowych (ELF i ACE).
- Tryb Portable: Dodano wsparcie dla pliku portable.txt. Jeśli plik o tej nazwie istnieje, katalog konfiguracyjny emulatora (Gopher2600_UserData) zostanie utworzony w tej samej lokalizacji co plik binarny.
- Inne Korekty: Atarivox Subtitler nie będzie już wyciszany. Kontrolery typu Paddles są automatycznie wstawiane po przechwyceniu myszy. Zmieniono opcję -elf na -dwarf, by precyzyjniej wskazać, że odnosi się do danych debugowania.
Po pliki instalacyjne dla wszystkich wspieranych systemów zapraszamy do sekcji wydań na GitHubie.
- dely/Taquart @ 9.11.2025 @ 07:46
- Tagi: 8bit grafika
Ilmenit udostępnił kolejną, już 21. wersję rozwojową popularnego narzędzia RastaConverter. Program ten jest niezbędny dla wszystkich pasjonatów grafiki 8-bitowej, umożliwiając łatwą konwersję obrazów.
Wersja Beta 21 wprowadza szereg istotnych ulepszeń, szczególnie w trybie Dual Mode oraz w zakresie ditheringu:
- Ulepszono tryb Dual Mode, by używał obrazu wejściowego jako obrazu docelowego, co powinno przełożyć się na lepszą jakość końcową.
- Dodano dithering wejściowy dla trybu Dual Mode, z opcjami: dual_dither=knoll|random|chess|line|line2. Pomaga to w prowadzeniu dystrybucji kolorów i usuwaniu pasm.
- W trakcie fazy ditheringu użytkownik może teraz wyjść z aplikacji (szczególnie przydatne dla wolnego ditheringu Knoll).
- Podgląd ditheringu jest teraz wyświetlany po prawej stronie ekranu.
Pliki do pobrania oraz kod źródłowy znajdują się w sekcji wydań na GitHubie. Więcej informacji o projekcie.
- dely/Taquart @ 6.11.2025 @ 13:23
- Tagi: inne
Dziś przykra wiadomość. Zmarł nasz kolega, encyklopedia wiedzy na temat elektroniki, sprzętu, konserwacji i przywracania go do działania, a przede wszystkim niezwykle miła i zawsze pomocna osoba - Jerzy Sobola, znany również pod nickiem Jer.
- dely/Taquart @ 4.11.2025 @ 20:41
- Tagi: 8bit gry programowanie
Larek, znany polski twórca i pasjonat Atari, zaprasza na kolejny odcinek swojego kursu pisania gier na 8-bitowe Atari. Dwudziesta część popularnej serii "Piszemy grę" będzie miała premierę na kanale YouTube już w środę 5 listopada o godzinie 20:00. Tym razem będziecie tworzyć listę rekordzistów.
Wszystkich, którzy chcą nadrobić zaległości, zapraszamy do oglądania poprzednich odcinków. Pełna playlista jest dostępna na platformie YouTube.
Więcej informacji i link do nadchodzącego odcinka.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.