- dely/Taquart @ 11.11.2024 @ 11:21
- Tagi: www
Drodzy użytkownicy! Serwis atari.area przeszedł właśnie ważną aktualizację infrastruktury – przenieśliśmy naszą stronę na nowy, wydajniejszy serwer, co powinno poprawić stabilność i szybkość działania portalu.
W ramach tej zmiany włączyliśmy także obsługę SSL. Oznacza to, że teraz wszystkie połączenia ze stroną są szyfrowane, co zwiększa bezpieczeństwo korzystania z serwisu.
Zaktualizowaliśmy również forum, co może wiązać się z koniecznością ponownego zalogowania się na konto. Dodatkowo, aby odświeżyć wygląd i poprawnie załadować najnowsze style graficzne, zalecamy wymuszenie ponownego załadowania arkuszy styli w przeglądarce. Można to zrobić, naciskając jednocześnie klawisze Ctrl + F5 lub używając odpowiednich opcji w ustawieniach przeglądarki.
Dziękujemy za cierpliwość podczas prac konserwacyjnych i zapraszamy do dalszego korzystania z atari.area!
- dely/Taquart @ 4.11.2024 @ 13:21
- Tagi: 8bit grafika
Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
- Greater Heroes - Odyn1ec - 4,336
- Attacktopus - Polyducks / Slipstream - 4,317
- Doll Master - Adam - 4,194
- MOBy, the Mining Operating Bot - pépé / Hemoroids - 4,136
- The Absolute Dream Team - pépé / Hemoroids - 4,036
- Hot Botz - Illarterate / Mistigris - 3,767
- Lemon Dove - Illarterate / Mistigris - 3,632
- Window - sobi - 3,487
- ASCII slugfest - pépé / Hemoroids - 3,470
- Super Bumper Land - Illarterate / Mistigris - 3,321
- Hans Kloss - sobi - 3,295
- Anime Face - sobi - 3,282
- Holy Mary - sobi - 3,242
- Star Blazers - Bill Kendrick - 3,114
- World Karate - sobi - 3,078
- Urban Glory - Wil / Vintage Computing Carinthia - 2,265
Prace można obejrzeć np. na Demozoo.
Olivier Landemarre wydał Thing Neo 1.60, będący następcą popularnego desktopu Thing dla Atari ST i kompatybilnych. Thing Neo jest oparty na źródłach oryginalnego Thinga.
Zmiany w nowym wydaniu:
- Ładowanie plików RSC i wyświetlanie ikon obsługiwane w całości przez AES, wsparcie dla wszystkich formatów ikon (2, 4, 16, 256, TC) obsługiwanych przez AES
- Oryginalne biblioteki PureC (z wyjątkiem toslib) zastąpione nowoczesnymi i bardziej kompatybilnymi, stworzonymi przez Philippa Donzè
- Ulepszona obsługa długich nazw plików
- Naprawa wielu błędów/crashy dotyczących obsługi długich i bardzo długich plików
- Wsparcie dla MyAES
- Wsparcie dla katalogu $HOME o ile jest skonfigurowany, przeniesienie tam wielu elementów wcześniej mieszkających w $THINGDIR
- Programy które są częścią Thinga nie są już szukane w $THINGDIR, lecz w $HOME
- Nowy zestaw ikon wielkośc 48 i 64 pixeli w 256 kolorach
- Ikony są ładowane w zależności od wspieranie formatu przez AES
- Automatyczne rozpoznawanie języka AESu i ładowanie odpowiedniego pliku RSC
- Pliki RSC dostępne w wersji angielskiej, niemieckiej, francuskiej i włoskiej
- Nowy sposób kwalifikowania zasobów w katalogu RSRC
- Optymalizacja ładowania i wyświetlania plików GRP
Plany na przyszłe wydania
- Zastąpienie biblioteki NKCC przez bibliotekę napisaną tylko w C i ograniczonej tylko do potrzeb Thinga
- Wspieranie kompilacji zarówno przez PureC jak i GCC aby udostępnić build dla procesorów coldfire
- Wspieranie edycji plików z bardzo długimi nazwami
- Naprawa wyświetlania i zarządzania oknami z bardzo dużą ilością plików (głównie w trybie ikon)
- Przyśpieszenie i usprawnienie zarządzania plikami GRP
- Poprawa ergonomii, np. w zarządzaniu przypisywaniem programów do typów plików
- Całkowite przerobienie modułu THINGIMG.OVL który obecnie nie kompiluje się z posiadanych źródeł
- Dodanie programu do konwersji kolorów ikon 256 kolorowych
Najnowsze wydanie Thing Neo można znaleźć tu.
- dely/Taquart @ 1.11.2024 @ 08:58
- Tagi: gry 2600
To kolejna relacja, wśród otrzymywanych od naszego przyjaciela Egoitza z Kraju Basków, dotycząca turniejów w klasyczne gry, które organizowane są przez niego i jego przyjaciół.
Edycja, która odbyła się w lutym w Bar Berlin w Santutxu była poświęcona takim klasykom, jak: River Raid, Missile Command, Centipede, Basketball oraz Outlaw.
Relację tradycyjnie możecie przejrzeć jako PDF.
- dely/Taquart @ 1.11.2024 @ 08:15
- Tagi: sprzęt 8bit.
Rusza przedsprzedaż wyjątkowej, przezroczystej obudowy do komputera Atari 800XL! To jedyny w swoim rodzaju projekt, który łączy zaawansowaną inżynierię z artystycznym podejściem. Po raz pierwszy w historii stworzono przezroczystą, wtryskową obudowę jako akcesorium do Atari, co z pewnością sprawi, że ponadczterdziestoletni sprzęt zyska nowy, unikalny charakter.
Przezroczysta obudowa do Atari 800XL powstała z myślą o odświeżeniu legendarnego komputera domowego, który od czasu swojej premiery sprzedał się w liczbie ponad 1,5 miliona sztuk. To nie tylko hołd dla klasycznej technologii, ale i zupełnie nowe spojrzenie na ikoniczny produkt – eleganckie i funkcjonalne.
Proces tworzenia tej unikalnej obudowy trwał 11 miesięcy i wymagał ogromnych nakładów pracy oraz środków finansowych. Zespół entuzjastów projektu poświęcił tysiące godzin na inżynierię i tworzenie prototypów od podstaw, by zaoferować fanom Atari akcesorium, które przywraca dawny sprzęt do życia w nowoczesnym stylu.
Więcej informacji na stronie kampanii
- dely/Taquart @ 27.10.2024 @ 15:53
- Tagi: grafika emulacja
Ostatnia nowinka na temat RECOIL była prawie rok temu, ale to nie znaczy, że w projekcie nic się nie dzieje.
Dla tych, co jeszcze nie znają: Retro Computer Image Library (w skrócie RECOIL) to przeglądarka plików graficznych z komputerów Atari, Commodore, ZX Spectrum, Amiga i wielu innych. Obecnie obsługuje 552 formaty. RECOIL działa natywnie na systemach Windows, macOS, Linux, Android oraz w przeglądarkach internetowych. Dostępne są osobne aplikacje jak również wtyczki do menedżerów plików oraz przeglądarek i programów graficznych.
Dzisiaj wyszła piąta w tym roku wersja minor. Zmiany w tych wersjach to głównie poprawki w obsłudze formatów oraz dodanie nowych formatów. Szczegółową listę zmian znajdziemy na stronie https://recoil.sourceforge.net/news.html
RECOIL pobieramy ze strony https://recoil.sourceforge.net lub sklepów Google Play i Microsoft Store.
- dely/Taquart @ 27.10.2024 @ 15:28
- Tagi: 8bit gry
Ukazały się wyniki tegorocznego ABBUC Software Competition:
- Ruff in Trouble / shanti77 - 652 punkty
- Dimo's Underworld / 8bitJunkie with Mario Henning, Jan-Sören Haas, Dirk Tröger - 616 punktów
- Twist of Souls / LarsImNetz - 552 punkty
- F-16 Falcon Strike / Jaroslaw "Roeoender" Wosik - 533 punkty
- Eat me! / Peter Hinz - 488 punktów
- Infinity / Dr.Irata - 487 punktów
- Q-B-Fox / matosimi - 459 punktów
- 1K Rainbox / Frederik Holst - 426 punktów
- QUIXX / ABBUC RAF, JAC! - 399 punktów
- Line Runner-24 / Peter Hinz - 397 punktów
- LANDLORD / WASEO / Torsten Helbig - 343 punkty
Z niecierpliwością czekamy na możliwość pobrania prac.
- dely/Taquart @ 24.10.2024 @ 14:22
- Tagi: 8bit 16bit
W weekend 9-10 listopada, w Stargardzkim Centrum Nauki FILARY, odbędzie się czwarta edycja festiwalu gier konsolowych i komputerowych z lat 80. i 90. "RETRO GAMING". Kolejne edycje tego wydarzenia przyciągają rzesze fanów i na cały weekend wypełniają budynek FILARÓW miłośnikami gier komputerowych i konsolowych, w różnym wieku.
Organizator wraz z partnerami przygotowuje kilkadziesiąt stanowisk gamingowych i retro kąciki z różnego rodzaju sprzętem. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się przeprowadzane turnieje np. Deluxe Ski Jump - kultowej gry komputerowej z przełomu lat 90. i 2000, Mario Kart na Nintendo WII - granych na kierownicach czy Star Wars Episode I: Racer.
Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem: "Przeszłość spotyka przyszłość", a głównym punktem programu będą prelekcje dotyczące historii komputerów i gier komputerowych oraz współczesnych trendów w dziedzinie IT.
Bilety już są dostępne na stronie: BILETY.SCN-FILARY.PL. Warto je kupić! Już teraz, bo liczba miejsc na wydarzeniu jest ograniczona możliwościami lokalowymi organizatora. Na oba dni, bo zapowiadane prelekcje nie będą się powtarzać.
Dla użytkowników atari.area Organizatorzy przygotowali jedną bezpłatną wejściówkę - wystarczy zgłosić się w komentarzach do tego newsa. Prosimy o zgłaszanie się tylko osób, które będą mogły pojawić się na imprezie - aby nie blokować biletu faktycznie zainteresowanym pojawieniem się w Stargardzie.
- dely/Taquart @ 1.10.2024 @ 17:31
- Tagi: 8bit scena
Drodzy miłośnicy komputerów Atari, nadszedł czas, aby ponownie zanurzyć się w fascynującym świecie grafiki ATASCII. Dziś, 1 października 2024, oficjalnie rozpoczął się okres nadsyłania prac! Macie czas do 17 października na zgłoszenie swoich dzieł, więc czas zabrać się do roboty! W poprzednich latach w konkursie pojawiło się wiele niesamowitych rysunków, które możecie zobaczyć tutaj i tutaj. Mamy nadzieję, że i w tym roku doczekamy się kolejnych wspaniałych prac.
Zasady konkursu:
- Dozwolone jest przesłanie maksymalnie 5 prac na osobę.
- Grafika musi być wykonana ręcznie – automatyczne konwersje nie są akceptowane.`
- Prace muszą być oryginalne. Adaptacje, spin-offy, covery i mash-upy należy odpowiednio opisać.
- Kolory: jeden kolor dla tła i jeden dla pierwszego planu (ta sama barwa, ale z różną jasnością).
- Rozdzielczość: szerokość 40, wysokość od 24 do 28 znaków.
- Nie używaj zaawansowanych technik, takich jak dodatkowe kolory, piksele, animacje itp.
- Prace muszą być nowe i niepublikowane przed konkursem. Prace mogą być tworzone przy użyciu Playscii z ATASCII Exporterem. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące instalacji i użycia programu znajdziesz na stronie konkursu.
Harmonogram konkursu:
- Zgłaszanie prac: 1.10. - 17.10.2024 (do godziny 18:00)
- Prezentacja prac: Sobota, 19.10.2024 (19:00)
- Głosowanie: do wtorku, 22.10.2024 (18:00)
- Ogłoszenie wyników: Sobota, 26.10.2024 (19:00)
Nagrody:
- Autorzy trzech najlepszych prac otrzymają pamiątkowe certyfikaty.
Zgłoszenie prac:
Każda zgłoszona praca powinna zawierać:
- Plik .xex gotowy do uruchomienia na emulatorze i fizycznych komputerach Atari.
- Zrzut ekranu w formacie .png (zalecane użycie ALT-F10 z emulatora Altirra).
- Opcjonalnie: plik źródłowy (najczęściej w formacie .psci).
Szczegółowe informacje oraz link do zgłaszania prac znajdziesz na stronie konkursu.
Głosowanie:
Aby konkurs był jak najbardziej sprawiedliwy o wynikach zadecyduje zarówno znamienite jury, jak i głosowanie publiczne.
Jak głosować?
- Możesz przyznać od 1 do 5 gwiazdek.
- 5 gwiazdek to najwyższa ocena, którą możesz przyznać, a 1 gwiazdka oznacza najgorszy wynik (zalecamy ostrożne stosowanie tej oceny).
- Pamiętaj, aby nie głosować na swoją własną pracę.
- Podczas głosowania weź pod uwagę takie czynniki, jak użycie znaków, kolorów, pomysłowość, złożoność, unikalność oraz styl.
Jury składa się z następujących osób:
- Stefan Vogt, twórca tekstowych przygodówek i znawca ANSI/ASCII,
- Wolfgang Bochar (wbochar), artysta związany z PETSCII, Amigą i PC (ANSI),
- Lobo Spitoufs, twórca sztuki na C64,
- Andy Zeidler (Shine), założyciel PETSCII WORLD,
- Logiker, pomysłodawca ATASCII Compo, a także aktywny członek sceny retro.
Jeszcze raz zapraszamy serdecznie do udziału i głosowaniu w konkursie.
- dely/Taquart @ 2.9.2024 @ 18:36
- Tagi: scena zloty
Dostępny jest już stuff z zeszłomiesięcznego party Silly Venture 2024 - Summer Edition. Tym razem, download został podzielony na dwie części - z uwagi na dużą objętość prac w Wild Compo ta kategoria znajduje się w osobnym pliku. Paczki zawierają wersje uaktualnione przez autorów.
Pliki można pobrać ze strony zlotu.