- dely/Taquart @ 28.9.2025 @ 17:48
- Tagi: 8bit emulacja
Altirra, rozwijany przez Avery'ego Lee, to jeden z najdokładniejszych i najbardziej cenionych emulatorów 8-bitowych komputerów Atari (400/800/XL/XE). Wyróżnia się nie tylko świetną kompatybilnością z oprogramowaniem, ale także zaawansowanymi narzędziami, takimi jak debugger i analizator wydajności, które są nieocenione dla deweloperów i entuzjastów Atari.
W najnowszej testowej kompilacji, Altirra 4.40 test21, wprowadzono szereg istotnych poprawek i nowych funkcji, które ucieszą zarówno programistów, jak i miłośników muzyki:
- Skróty klawiszowe Alt+klawisz w menu działają teraz poprawnie w Analizatorze Wydajności (Performance Analyzer).
- Dodano wsparcie dla nagrywania w formacie SAP typu R (stereo).
- Dodano wsparcie dla nagrywania i odtwarzania VGM (tylko strumienie POKEY).
- Naprawiono regresję związaną z Rapidusem działającym z częstotliwością 40MHz. Powrócono do 20MHz, a emulacja eksperymentalnej opcji 40MHz jest kontrolowana przez zaawansowaną zmienną cvar.
- Opcje szybkości CPU nie są już wyświetlane jako aktywne, gdy Rapidus jest włączony.
- Naprawiono błędy z kartridżem SIDE 3, który nie reagował na wyłączenie przez port kartridża.
- Naprawiono błędy związane z portem przelotowym SpartaDOS X.
Pliki do pobrania testowej wersji można znaleźć w wątku na forum AtariAge.
- dely/Taquart @ 21.9.2025 @ 18:01
- Tagi: 16bit emulacja
Pojawiła się nowa wersja popularnego emulatora komputerów Atari ST, Steem SSE - tym razem jest to aktualizacja oznaczona jako 4.2.0 R4.
Steem SSE, czyli Steem Sensei Software Edition, to rozbudowana i aktywnie rozwijana wersja oryginalnego emulatora Steem. Zmiany:
- Po uruchomieniu Steem SSE najpierw szuka w folderze aplikacji aktualnego pliku
steem.ini, następnie w folderze Dokumenty/steem, potem w rejestrze, a na końcu w folderze użytkownika AppData/steem. Jeśli nie może go znaleźć, pyta, gdzie się znajduje lub gdzie należy go utworzyć. Wszystkie ustawienia zostaną zapisane w tym pliku.
- Steem potrzebuje również folderu tymczasowego do obsługi archiwów i tym podobnych. Najpierw sprawdza w pliku steem.ini, czy ścieżka jest określona. Jeśli nie, próbuje użyć „AppData/steem”, jeśli nie ma możliwości zapisu, folderu tymczasowego systemu (dodając /steem), jeśli nie ma możliwości zapisu, miejsca, w którym znajduje się steem.ini, jeśli nie ma możliwości zapisu, folderu, w którym uruchomiono plik wykonywalny.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do pobierania nowej wersji, która jest dostępna w repozytorium projektu. Jest to idealna okazja do przetestowania i zgłoszenia ewentualnych uwag, co pomoże w dalszym rozwoju emulatora.
- dely/Taquart @ 21.9.2025 @ 18:01
- Tagi: 8bit gry zloty
Zazwyczaj raporty z turniejów gier Atari trafiają do nas z Kraju Basków, dzięki uprzejmości naszego znajomego, Egoitza Campo. Tym razem dostaliśmy wiadomość z Aberdeen w Szkocji, gdzie odbyły się lokalne mistrzostwa Atari 2600.
Ross Willett zorganizował Scottish Atari Championship 2025, w którym wzięło udział 11 osób. Wśród uczestników, aż 7 rywalizowało w obu turniejach, zarówno w mistrzostwach Atari, jak i w grze FIFA 25. Co ciekawe, dwóch najmłodszych zawodników, w wieku zaledwie 19 lat, po raz pierwszy w życiu miało styczność z komputerami Atari. Przed rozpoczęciem rozgrywki, organizator musiał im na szybko wyjaśnić zasady każdej z gier.
Turniej trwał około 90 minut, a gracze rywalizowali w 9 grach, wśród których znalazły się: Frog Pond, Outlaw, Combat, Fall Down, Indy 500, Sprint Master, Mario Bros, Freeway i Ms. Pac-Man. Wyniki przedstawiają się następująco:
- Ross Willett - 27 punktów
- Brian Bruce - 24 punkty
- Tommy Lumley - 23 punkty
- Corey Adams - 16 punktów
Zwycięzcom gratulujemy! Turniej okazał się sukcesem, a wszyscy zawodnicy czerpali przyjemność z rywalizacji. Ross planuje uczynić z tego wydarzenia imprezę cykliczną, odbywającą się co roku.
Więcej informacji oraz galeria zdjęć z turnieju, dostępna jest na naszym profilu na Facebooku.
- dely/Taquart @ 21.9.2025 @ 17:00
- Tagi: emulacja 7800
Dla wszystkich entuzjastów emulacji Atari 7800, dobra wiadomość! Ukazała się nowa, eksperymentalna wersja emulatora Test7800, oznaczona numerem 0.6.0.
Wersja 0.6.0 przynosi kilka istotnych ulepszeń:
- Dodano obsługę chipu dźwiękowego POKEY.
- Możliwość wyjścia audio w stereo dla TIA i POKEY (opcja -audio=stereo), co jest szczególnie przydatne w przypadku kartridży z podwójnym POKEY-em.
- Poprawiono emulację układu SN2 (poprzednia wersja obsługiwała tylko SN1). Odpowiednie mapowanie można teraz wybrać za pomocą opcji -mapper=SN2 lub -mapper=SN1.
Emulator wspiera pliki a78, a także emuluje regularne pliki ROM oraz te w formacie "supergame". Kod emulacji dla 6502, TIA i RIOT został przejęty z Gopher2600 i jest dobrze przetestowany. Nowością w tym projekcie jest natomiast implementacja układu MARIA.
Więcej informacji o projekcie.
Po pliki do pobrania i kod źródłowy udaj się do sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 19.9.2025 @ 12:22
- Tagi: 16bit sprzęt muzyka
Do 10 października zbierane są zamówienia na kartridże NokturnFM, które rozszerzają możliwości 16-bitowych komputerów Atari ST. Nowe akcesorium dodaje syntezę FM znaną z kart dźwiękowych AdLib i Sound Blaster, popularnych na komputerach PC.
Dla tych, którzy nie są zaznajomieni ze światem pecetów, przypominamy czym były te legendarne układy:
- OPL2 (Yamaha YM3812) – układ stosowany w popularnych kartach AdLib oraz we wczesnych modelach Sound Blaster. Pozwalał na odtwarzanie dźwięków syntezowanych, dodając do gier na PC bogatszą oprawę muzyczną.
- OPL3 (Yamaha YMF262) – to ulepszona wersja OPL2, używana w kartach Sound Blaster Pro i późniejszych. Oferowała szerszy zakres możliwości dźwiękowych, w tym 4-operatorową syntezę, oraz obsługę 20 kanałów.
Zainteresowanych zamówieniem prosimy o kontakt mailowy na orders@nokturnal.pl z tytułem wiadomości "NokturnFM Preorder". W treści e-maila należy podać interesujący nas model (NokturnFM2 lub NokturnFM3) oraz ilość sztuk. Zamówienia są przyjmowane do 10 października.
Pełne informacje o specyfikacji i możliwościach można znaleźć w oficjalnym ogłoszeniu. Strona projektu zawiera również szczegóły techniczne i dokumentację.
- dely/Taquart @ 19.9.2025 @ 08:06
- Tagi: 8bit grafika
RastaConverter, popularne narzędzie autorstwa Ilmenita, doczekało się nowej wersji oznaczonej jako Beta17. Konwerter, pozwalający na tworzenie grafiki dla 8-bitowych komputerów Atari z nowoczesnych maszyn, został wzbogacony o kilka istotnych poprawek i nowych funkcji, które z pewnością ucieszą miłośników grafiki na Atari.
Wśród najważniejszych zmian i nowości w tej edycji, Ilmenit wymienia następujące ulepszenia:
- Wersja SDL2 na Linuksa została poprawiona, co eliminuje problem migotania obrazów.
- Naprawiono wyświetlanie wskaźnika konwersji na Linuksie.
- Poprawiono działanie parametru /continue, które nie powinno już powodować awarii.
- Naprawiono zapisywanie liczb większych niż 32 bity, np. w przypadku długich procesów.
- Wersja bez GUI dla Linuksa nie uruchamia już okna SDL2.
- Naprawiono dithering typu "knoll".
- Do procesu kompilacji na Linuksie dodano kopiowanie czcionek .ttf, aby wersja z GUI działała poprawnie.
- Dodano parametr /opt=legacy, który przywraca starsze zachowanie LAHC.
- Dodano parametry /unstuck_after i /unstuck_drift, które pomagają w wychodzeniu z lokalnego optimum.
- Dodano parametr /v lub /version, który zwraca numer bieżącej wersji.
Zainteresowanych pobraniem najnowszej wersji RastaConvertera zapraszamy do sekcji wydań na GitHubie, gdzie dostępne są zarówno pliki binarne, jak i kod źródłowy.
- dely/Taquart @ 17.9.2025 @ 09:07
- Tagi: 8bit
Wielu z nas z sentymentem wspomina czasy, gdy tworzenie własnych składanek gier na kasetach magnetofonowych było prawdziwą sztuką. Dziś, dzięki nowoczesnym narzędziom, jak program Turgen, ten proces jest znacznie łatwiejszy i bardziej dostępny.
Nasz tutorial szczegółowo opisuje, jak stworzyć własne kompilacje:
Nagrywanie w standardowej prędkości (ok. 600 b/s), które odtwarza autentyczne doświadczenie z epoki. Na jednej kasecie C60 zmieścisz w ten sposób kilka ulubionych tytułów.
Wykorzystanie systemu Turbo, takiego jak KSO Turbo 2000, co pozwala na wielokrotne zwiększenie prędkości zapisu i umieszczenie na jednej kasecie nawet kilkudziesięciu gier. To spełnienie marzeń każdego, kto w tamtych czasach czekał z niecierpliwością na załadowanie się ulubionego tytułu.
Do wykonania tego zadania potrzebujesz odpowiedniego sprzętu: komputera Atari, sprawnego magnetofonu Atari, magnetofonu typu deck oraz oczywiście czystej kasety. Dzięki programowi Turgen, w prosty sposób przygotujesz pliki gier i przekształcisz je w pliki WAVE gotowe do nagrania. Na koniec, dla pełnego efektu, możesz użyć generatora okładek, by Twoja składanka wyglądała jak profesjonalny, fizyczny artefakt z epoki.
- dely/Taquart @ 17.9.2025 @ 07:51
- Tagi: 16bit 32bit
Ukazała się nowa wersja, oznaczona numerem 12.71, jednego z najbardziej zaawansowanych sterowników pamięci masowych dla komputerów Atari. Pakiet HDDRIVER, jak zawsze, oferuje potężne narzędzia do zarządzania dyskami twardymi i kartami pamięci.
Wśród nowości w wersjach 12.70 i 12.71 warto wymienić:
- Inteligentniejsze wykrywanie rozszerzeń IDE, co eliminuje problem zdublowanych urządzeń.
- Jednoczesną obsługę obu portów IDE na karcie CTPCI (w trybie 060).
- Możliwość uruchamiania HDDRIVER w Fast-RAM również na maszynach Falcon, co znacząco zwiększa transfery.
- Usprawnienia w HDDRUTIL, w tym nowy tryb przyspieszający transfer dużych bloków danych oraz możliwość zapisywania dowolnych partycji jako pliku obrazu.
Twórca oprogramowania zapewnia, że wymiana danych z innymi platformami jest szybsza i łatwiejsza niż kiedykolwiek, a dzięki obsłudze GPT zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo danych. Użytkownicy, którzy posiadają licencję na wersję 12.x, mogą dokonać aktualizacji do wersji 12.7 bezpłatnie. Dostępna jest także nowa wersja demonstracyjna.
Więcej informacji o sterowniku.
- dely/Taquart @ 15.9.2025 @ 18:35
- Tagi: 8bit gry
Rensoupp udostępnił wczesną wersję beta portu kultowej gry Elite, przeniesionej z komputera BBC Micro na Atari XL/XE. Choć jest to wersja mocno testowa i brakuje w niej zapisu stanu gry oraz dźwięku, wydajność jest zaskakująco dobra, nawet biorąc pod uwagę, że procesor Atari jest wolniejszy od tego w BBC Micro o około 30% w trybie wysokiej rozdzielczości.
Jednym z technicznych osiągnięć portu jest zachowanie oryginalnej wysokości ekranu 192 linii, co jest kluczowe przy rysowaniu linii i odróżnia tę wersję od portu na C64, który wykorzystuje tylko 144 linie. Twórca zaimplementował optymalizacje i funkcje, takie jak zmniejszone migotanie, które zaczerpnął z innych wersji gry. Wprowadzono też dodatkowe usprawnienia, aby osiągnąć grywalność, choć wciąż jest miejsce na dalsze poprawki.
Dla tych, którzy nie mieli okazji poznać gry, Elite to jeden z najważniejszych tytułów w historii 8-bitowych komputerów. Był to rewolucyjny symulator kosmiczny, w którym gracze mogli handlować, walczyć i eksplorować galaktykę. Dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu grafiki wektorowej 3D, gra oferowała ogromny, otwarty świat, co było niezwykłym osiągnięciem jak na możliwości ówczesnych maszyn.
Pliki z wersją beta można pobrać ze strony Atarimania.
- dely/Taquart @ 14.9.2025 @ 10:03
- Tagi: 8bit sprzęt
Pancio, znany polski twórca sprzętu do Atari, ogłosił nową wersję swojego zaawansowanego układu wideo, sAIOnara v3.0. Urządzenie, które montuje się w miejscu standardowego modulatora, pozwala na wyprowadzenie wysokiej jakości sygnału wideo z komputerów Atari 8-bit.
W nowej wersji autor zastosował układ Sony CXA2075, który jest następcą popularnego CXA1645M. Zastosowanie nowego chipa przynosi liczne usprawnienia:
- Znaczne uproszczenie montażu, dzięki mniejszej liczbie pasywnych komponentów.
- Mniejszy rozmiar płytki, co ułatwia instalację wewnątrz obudowy Atari.
- Łatwe przełączanie między trybami PAL i NTSC za pomocą prostej zworki.
sAIOnara v3.0, wykorzystując dodatkowy wzmacniacz wideo, buforuje i separuje sygnał z VBXE, oferując użytkownikom wiele opcji podłączenia. Dostępne są:
- Dwa niezależne wyjścia RGB.
- Jedno wyjście S-video.
- Jedno wyjście CVBS (Composite Video), z możliwością regulacji ostrości za pomocą potencjometru.
Więcej informacji o urządzeniu, schematy oraz pliki Gerber są dostępne w repozytorium autora.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.