- dely/Blowjobb @ 15.7.2021 @ 15:06
- Tagi: 8bit 16bit oprogramowanie
Ukazała się kolejna wersja nowego asemblera dla Atari XL/XE z procesorem 65C816. Autorem programu jest KMK. Za pomocą ELSY powstała większość programów tego autora, m.in. BIOS do interfejsu IDE Plus, U-BASIC, OS i BIOS dla Rapidusa oraz emulatory Let's Emu! i CP/Emu. Nowości w wersji 0.94:
- usunięto przełącznik /R z wiersza poleceń (wyświetlane przezeń statystyki, ze względu na taką a nie inną wewnętrzną architekturę tego asemblera, i tak nie mogły być dokładne).
- zabroniono zmieniać adresy przy użyciu dyrektywy .set.
- porządki w obsłudze nazw obszarów lokalnych.
- porządki w obsłudze dwukropka na końcu deklarowanej etykiety.
- .rs 0 nie będzie wyświetlało ostrzeżenia: użycie takiej konstrukcji ma sens, można jej użyć do deklarowania "unii" wewnątrz struktury.
- zaimplementowano dyrektywę .abs.
- zaimplementowano deklaratory .xref i % (xdef)
- zaimplementowano .rel i relokowany format binarny SpartaDOS X.
- poprawiono błąd, gdzie adresy strony zerowej były uznawne za wewnętrzne adresy programu (a tym samym - podlegające relokacji).
- dodano pliki z etykietami: sysequ.i, sdxkern.i, sdxsymb.i.
Program wymaga 65C816, więc skorzystać z niego mogą użytkownicy kart Rapidus i Antonia.
Instrukcja oraz archiwum na stronie autora.
- Grey/MSB @ 13.7.2021 @ 19:52
- Tagi: 8bit 16bit scena
Podczas ubiegłego weekendu na szwedzkim party "Sommarhack" została zaprezentowana invitka na letnią edycję "Silly Venture 2020+1". Odwołana w zeszłym roku (z uwagi na pandemię) 12. edycja tego party, odbędzie się w dniach od 20 do 22 sierpnia na stadionie "Polsat Plus Arena" w Gdańsku - więcej informacji o nowym party-place znajdziecie m.in. na oficjalnej stronie imprezy - www.sillyventure.eu
Invitkę na Atari ST zakodował Bob_er z grupy M.E.C., za grafikę odpowiada Kaz, logosy SV (zarówno Summer Edition jak i nowe, premierowe na termin grudniowy) wykonał tradycyjnie mOOnie, całość udźwiękowił francuski muzyk DMA-SC, a tekst napisał Grey.
Invitkę można zobaczyć na serwisie YouTube lub pobrać w formie binarnej z POUET.NET i DEMOZOO.
- Kroll @ 13.7.2021 @ 11:39
- Tagi: 16bit 32bit gazety
Po kilku miesiącach starań udało nam się osiągnąć coś, czego żaden magazyn fanów komputerów i konsol Atari chyba nie osiągnął w całej historii czytelnictwa w Polsce, a na pewno w tym tysiącleciu. Pierwszy numer Atari Fan-a w wydaniu angielskim trafił na półki wybranych salonów sieci EMPIK oraz do sklepu internetowego empik.com. Ogromne podziękowania należą się dla naszego wydawcy Adama Zalepy, za pomoc przy ogarnięciu papierologii oraz głównemu dystrybutorowi i sponsorowi, firmie Retrohax.net, mojemu przyjacielowi Drygolowi za ogromne zaangażowanie w ogarnięcie tego przedsięwzięcia logistycznie.
Dla przypomnienia pragnę tylko dodać, że magazyn jest w całości składany na komputerach Atari bądź ich klonach, a dokładnie jest to robione na komputerze Atari Falcon 030 z kartą akceleratorową CT63 wraz z CTPCI, oraz na komputerze dedykowanym do zastosowań DTP czyli Hades 060. Całość oczywiście była złożona na legendarnym programie Calamus SLC 2015 "Complete Edition". Na koniec Drogi Czytelniku mam do Ciebie gorącą prośbę:
Jeśli podzielasz nasze zamiłowanie do papierowej wersji magazynu i chcesz aby ukazywały się kolejne numery to wesprzyj mas w każdej możliwej formie - polecaj, informuj, kup dla siebie, dla znajomego. Bez Ciebie nasze pismo nie przetrwa.
- dely/Blowjobb @ 12.7.2021 @ 08:29
- Tagi: 8bit scena
Dostępne są już wyniki zakończonego w ten weekend multiplatformowego party, które miało miejsce w Licheniu Starym.
Pełna lista prac wraz z kolejnością znajduje się na naszym forum pod tym linkiem. Gratulujemy zwycięzcom!
Update: Dostępne są również prace, o tutaj.
- dely/Blowjobb @ 4.7.2021 @ 21:40
- Tagi: 8bit scena
Gorgh wraz z Logikerem ze sceny C64/CPC informują o nowym konkursie na grafikę w trybie tekstowym z zestawem znaków ATASCII. Więcej informacji na temat konkursu oraz poradnik jak przygotować grafikę spełniającą założenia konkursu znajdziecie na naszym forum w tym wątku.
Oficjalna strona konkursu: http://logiker.com/ATASCII. Zapraszamy do udziału w rywalizacji!
- dely/Blowjobb @ 29.6.2021 @ 09:17
- Tagi: 8bit scena
Jak wielu z Was zauważyło na Facebook kończymy powoli przedstawiać dema z roku 1990 - to było kilka miesięcy, kiedy niemalże dzień w dzień prezentowaliśmy dema wygrzebane z odmętów sieci, jak również te, otrzymane bezpośrednio od ich autorów.
Nie znaczy to, oczywiście, że były to wszystkie produkcje, które powstały - wciąż czekamy na nadesłanie obiecanych programów, które obiecali podesłać uczestnicy opisywanych dem.
Ponawiamy więc apel do Was. Jeśli znaleźliście w swoich zbiorach demo, intro lub nawet obrazek pochodzący z przełomu lat 80. i 90., o którym zapomnieliśmy - to koniecznie dajcie znać! Bez Waszej pomocy historia może nie być kompletna!
A może któryś z Was pisał swoje programy w wyżej wspomnianym okresie i chciałby się podzielić swoją historią? Bardzo chętnie opublikujemy takie opowieści!
- dely/Blowjobb @ 26.6.2021 @ 11:06
- Tagi: 8bit gry
Pamiętacie, kiedy wspominaliśmy całkiem niedawno o turniejach gier, które organizowane są w Kraju Basków przez naszego czytelnika? Otóż otrzymaliśmy jakiś czas temu relację z kolejnej edycji spotkania, która odbyła się w dniach 20-21 lutego.
Tym razem uczestnicy rywalizowali w prawdziwych klasykach, m.in. Breakout, Missile Command i Frogger na Atari VCS oraz kilku grach na Atari Lynx: Checkered Flag, Rygar i Scrapyard.
Aktualną tabelę wyników, galerię oraz wyczerpującą relację znajdziecie tutaj.
- dely/Blowjobb @ 22.6.2021 @ 09:11
- Tagi: 8bit scena
Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Jarkiem Kiersznowskim, koderem z Siedlec, który na początku lat 90. podpisywał się w swoich demach pseudonimem Zoltar.
W ogóle zacząłem od BASIC, pewnie jak sporo innych osób, które tak zaczynały. W pewnym momencie napotkałem na spore ograniczenia. Na przykład: chciałem mieć swój loader, który by wgrywał resztę programu z moimi inicjałami, czy swoimi napisami. Później tak stopniowo wchodziłem głębiej i głębiej. Potem przeszedłem do pisania dem w asemblerze. Niestety to była taka niewdzięczna praca, ale mi się podobała.
Wywiad można przeczytać pod tym linkiem.
- Sikor/Sikor Soft @ 18.6.2021 @ 19:36
- Tagi: twórcy gier
Jak się można dowiedzieć z postu na atari.age opuścił nas Jason "T.M.R" Kelk, znany z tworzenia gier na Atari i Commodore. Należał do grupy Cosine Systems, przyczyną śmierci były powikłania pocovidowe. Spoczywaj w Pokoju, Jason.
- dely/Blowjobb @ 13.6.2021 @ 20:28
- Tagi: 8bit gry
Ukazała się kolejna wersja demo nadchodzącego portu klasycznej gry Prince of Persia dla Atari XL/XE. Tym razem możemy zagrać w demo, które zawiera aż dziewięć poziomów. A poza tym w changelogu podano, że:
- The focus for this release was on the attract mode & cutscenes which are now fully reenabled! (some assets may possibly not be final)
- TIX, our favourite overstretched artist drew all the princess/vizier frames required for the cutscenes!
- Miker added a bunch more tunes for the attract mode!
- Added a bunch of cart versions for faster loading and a SD disk version for maximum compatibility with stock hardware.
- Fixed an old bug where the game would freeze if the prince landed on the edge of a floor tile.
- NTSC should be as stable as PAL now.
W wątku na AtariAge, gdzie toczy się dyskusja, udostępniono obrazy dyskietek z grą, a także wsady do najpopularniejszych kartridży. Niestety ze względu na sposób użycia XBIOS udostępnione demo nie działa z urządzeń równoległych, a także jeśli jest ładowane z SIDE3.