Altirra 3.90
- Miker/BJB/NG @ 16.6.2020 @ 15:53
Nowa wersja jednego z najpopularniejszych emulatorów 8-bitowego Atari oraz konsoli Atari 5200 już dostępna. A oto, co w niej nowego znajdziemy (w języku angielskim):
- Accuracy: 800 System Reset timing fixed, undocumented RMW and WSYNC timing fixes, several fixes to 65C816 direct page wrapping and Veronica, many fixes to FDC/RIOT/6809 for full disk drive emulation, improved POKEY two-tone mode emulation, more accurate power-up hardware state.
- Debugger: Improved disassembly window with automatic block separation and inline call target preview, more disassembly options, better loop detection in the history window, Alt+Shift+click to jump to history for a pixel. Disk drives: 810 Turbo, Amdek, and Percom AT-88 full emulation; easier file import/export in the Disk Explorer.
- Display: Improved PAL artifacting and color defaults, gamma-corrected frame blending, color setting import/export, PERITEL and monochrome monitor emulation, fixes to color correction logic (esp. with VBXE).
- Firmware: Updated AltirraOS 3.26 for improved compatibility with hardware addons and software, improved autodetection for custom OS ROMs.
- Tape: Faster emulation especially in warp mode, audio filter compensation for better turbo decoding, and enhanced debugging for tape issues.
- Video recording: Aspect ratio correction, scaling, and direct H.264/WMV compression support through Media Foundation.
- UI: Dark theme, improved audio monitor/scope, improved timing for slightly reduced latency.
Po download zapraszamy na stronę projektu.
Uwaga: jest to ostatnia wersja emulatora, ze wsparciem dla Windows XP. Od wersji 4.00, wymaganym systemem będzie przynajmniej Windows 7 z SP1.
ha! Dzięki za info! :) Dźwięk w drugiej części "Digital Trash" w końcu działa poprawnie! :D
hm, z kazda kolejna wersja coraz gorzej wyglada to demo ze zmianami trybow w linii Our 5oftu.
@Vidol: Ale w jakim sensie? mówisz o tych dwóch miejscach gdzie obrazek w gr.9 ma "dziaby"? ale u mnie na real hardware to wygląda bardzo podobnie, no może minimalnie inaczej one wyglądają ale są, w tych dwóch miejscach gdzie jest załadowanie licznika ANTIC-a w Display List ($4f,$a010...,$4f,$b000)
@Seban: dziaby sa ok:) chodzi o zmiane gr9 w 15, na calej szerokosci jest pasek, ktory powinien byc jeszcze wyswietlany w gr9. Zrzut z altiry:
https://tiny.pl/7w6ld
mialo byc wysokosci zamast szerokosci :)
eeee? tak jak pokazałeś miałem w poprzednich wersjach w tej 3.90 wszystko wróciło prawie do normy, zobacz:
https://tiny.pl/7w6nd
mówię prawie po wygląda na to że brakuje jednego pixela trybu 9 na prawej krawędzi obrazka.
już wiem gdzie jest problem... jak wyłączysz VBXE wszystko wróci do normy. Ten szajs pojawił się jak włączyłem VBXE w emulatorze.
Dzieki Seban, nigdy by mi do glowy nie przyszlo ze to przez VBXE.
Nie ma za co :) Ale to mi wygląda na jakiś błąd w Altirra, co prawda VBXE ma trochę przesunięty obraz lewo względem tego co generuje GTIA, jednak na prawdziwym sprzęcie chyba to nie jest aż tak widoczne, sprawdzę w domu na Atari z VBXE, jeżeli tam będzie OK, to trzeba będzie zgłosić to do Phareona chyba?
To sprawdz i jak by co zglaszaj :)
Jasne, wieczorem sprawdzę... i gdyby coś będę próbował zgłosić, chociaż nie wiem czy zostanę usłyszany :)
Interpreter języka skryptowego do customowych urządzeń? Czy Avery ma jakieś życie poza Altirrą?
Szacun dla autora :) Szkoda tylko, że nie ma/będzie portów na Androida... :/
@Vidol: sprawdziłem wieczorem z real-hardware VBXE (jeszcze to stare oryginalne od electrona). Wygląda to identycznie jak Altirra w obecnej wersji 3.90 (z wyłączonym VBXE). Co ciekawe Atari800/Linux też źle rysuje obraz w przypadku części Unity/Our 5oft. Będę musiał skrobnąć coś do Phareona, jest też chyba jakiś problem z kolorem pocisków (widać to w demie Your Body, My Body" Kuby Husaka.
Jednej rzeczy nie rozumiem i chyba nie zrozumiem nigdy. Dlaczego pomimo tak wielu głosów na ten temat ciągle w Altirra domyślna paleta kolorów PAL jest taka beznadziejna i kompletnie nieadekwatna do prawdziwego Atari? W tej wersji wprowadzono delikatne zmiany palety domyślnej, ale są niewielkie w porównaniu do wersji poprzednich i nadal kompletnie inna jest ta paleta niż w prawdziwym Atari. Oczywiście wiem, że nie wiadomo jakie te kolory być powinny dokładnie i co egzemplarz Atari, to są różnice, ale wszystkie egzemplarze Atari mają "wspólny mianownik" tych palet, a paleta domyślna w Altirra jest kompletnie różna od tego "wspólnego mianownika". O niebo lepsze są np. palety OlivierPAL, albo paleta Rocky`ego, nie rozumiem dlaczego autor się tak uparł przy tej swojej beznadziejnej skoro ma gotowce lepsze, z których może czerpać i poprawiać.
to może ja napiszę tak: wydaje mi się że ta paleta która jest domyślna w przypadku altirra jest generowana na podstawie informacji zawarty w oknie konf. "adjust colors". To po prostu model matematyczny palety która występuje w PAL... i tak szczerze to ja się nie mam do czego przyczepić... mniej więcej ta paleta by się zgadzałam z tym co widziałem na Syriusz TC502, potem na 25" TV elemis a na koniec na TV Thompson (oddawałem ten CRT TV zresztą tutaj na forum kiedyś).
Nie wiem co to znaczy że ta paleta jest "zła" w/g Ciebie, jakieś szczegóły? Bo moje 130XE wraz z tymi modelami TV generowało właśnie kolory bardzo bliskie temu co prezentuje "Default PAL". OlivierPAL prezentuje w/g mnie jakąś bardzo "spraną" paletę w życiu nie widziałem tak wyblakłych kolorów na prawdziwym Atari. W dodatku OlivierPAL ma w/g mnie zaburzony rozkład jasności vs barwa. Jest to jakieś mocno losowe/nieliniowe, co prawda w przypadku "Default PAL", też są nieliniowości, ale nie aż tak uwypuklone jak w przypadku OlivierPAL.
Zapewne o paletach możemy tu dyskutować do jutra... bo jest bazylion czynników wpływających na odbiór i postrzeganie kolorów, to tego drugi bazylion czynników techniczych (rodzaj monitora, jeżeli crt to rodzaj luminoforu, nieliniowość przetwornika, przesunięcia i nieliniowości fazy sygnału chrominancji). Jenak tak jak pisałem wcześniej, być może jestem ślepy ale "Default PAL" z Altirra mi akurat odpowiada ;-)
ps) jeszcze jedno słowo wyjaśnienia... te słowa o paletach piszę jako najzwyklejszy użytkownik, grafikiem nie jestem... nie wiem więc jak powinny te kolory/paleta wyglądać. Piszę z punktu widzenia konsumenta treści :) jeżeli coś w kolorze oglądałem (większość czasu jednak miałem do JIL podpięty zielony monitor mono TWM-315). Po prostu to co widzę obecnie na ustawieniach "Default PAL", jest najbardziej zbliżone do tego co widziałem na kolorowych monitora czy TV.
seban, te kolory, które ja widzę w altirra są po prostu inne. Kolory na default w Altirra są po pierwsze za bardzo soczyste, a Atari miało właśnie takie jak piszesz wyblakłe te kolory. Poza tym są po prostu inne, w sensie, że zamiast niektórych zieleni jest jakiś jaskrawożółty, zamiast brązów są jakieś miodowosraczkowate. Na Atari w ogóle nie widziałem w życiu takich kolorów.
Powiem tak: dopóki odpalałem sobie gierki na emulatorze i z niczym nie porównywałem, to też nie miałem zastrzeżeń. Natomiast jak zacząłem robić swoją grę, w której umieszczam trochę kolorów i zacząłem je dobierać na oryginalnym sprzęcie, to po odpaleniu emulatora złapałem się za głowę, bo wszystko wyglądało koszmarnie. Poczytałem trochę opinii mądrzejszych od siebie i właśnie opinii grafików na forach i dowiedziałem się, że paleta Olivier PAL jest wierniejsza oryginalnemu Atari. I faktycznie kolory, które dobierałem na prawdziwym Atari mniej-więcej pokrywają się z tym co dostaję w emulcu. Część ludzi pisało o palecie Rocky`ego, sprawdziłem ją i ona też ładnie oddaje paletę Atari.
Ogólnie to co piszesz, że paleta Olivier PAL ma zaburzony rozkład jasność/barwa, to prawda, też to zauważyłem. Ale wolę to, bo wystarczy dla takiej palety dobierać kolory o kontrastowej jasności i nie ma problemu z grą na żywym sprzęcie vs emulator - po prostu można dobrać tak te kolory, że wyglądają podobnie i na żywym Atari i na emulcu. Natomiast na defaultowej palecie PAL w Altirra dostaję inne barwy niż w Atari - np. żółty jaskrawy oczojebny zamiast jasnozielonego i miodowosraczkowaty zamiast brązowego. Odcienie niebieskiego są znośne, powiedzmy że da się z tym żyć pomimo że są też trochę inne i np. ciemne niebieskie kolory robią się fioletowe w Altirra jak z C64.
Może jest jakiś błąd logiczny w modelu matematycznym kolorów w Altirra?
No to możliwości jest trochę czemu inaczej odbieramy te barwy...
1) jestem ślepy :P i znam tylko 4 kolory jak w dowcipie :)
2) w TV była możliwość regulacji nasycenia, pewnie miałem to tak ustawione że kolory wyglądały po prostu żywiej.
3) Atari generuje niewłaściwe poziomy sygnałów luminancji i chrominancji. Może stąd na niektórych TV czy monitorach oczekujących standaryzowanych poziomów barwy wyglądały na wyblakłe?
4) w tej chwili używam RetroTink 2x wraz jakimś tanim monitorem BenQ z matrycą TN, nadal uważam że kolory mam zbliżone do tego co co widzę po wybraniu palety "Default PAL". Również gdy używałem różnych kart/graberów (głównie od ATI i lub kart opartych na chipsetach od Philipsa serii SAA) to tak sobie wybierałem (być może podświadomie) ustawiania aby przypominały to co widziałem wcześniej.
@seban, gdyby nie to, że znam Cię trochę z forum i wiem, że Twoje wypowiedzi są zawsze do bólu fachowe, to uznał bym, że Twój punkt pierwszy jest tym właściwym:-) Chociaż ja dowcip znam z trzema kolorami a nie z czterema:-) Czyli jak facet dzieli kolory? Fajny, niefajny, pedalski:-)
Ale że wiem, że raczej wypowiadasz się fachowo, to ja jeszcze zrewiduję swoje poglądy i odpalę Atari na większej ilości telewizorów/monitorów, przy czym odpalę tak ze trzy różne Atari. Spróbuję też jeszcze może dobrać lepiej kolory do swojej gry o Kolesiu, bo jednak najbardziej zależy mi na tym, żeby większość osób zobaczyło grę taką jaką ją projektowałem. W zasadzie o to jest cała dyskusja: tu nie chodzi o to, żeby sobie zmieniać paletę tylko żeby dało się jakoś ujednolicić jej postrzeganie przez różne osoby. Tylko czy to możliwe?
Ja do oglądania barw z żywego Atari używam monitora/telewizora Samsung 710MP. Na nim mam kolory takie jakie pamiętam z crt z dawnych czasów, ale nie porównywałem tego bezpośrednio, więc może tak nie jest? Tak czy siak zbliżone kolory do tego co widzę na 710MP daje mi na emulatorze paleta Olivier PAL, albo Rocky`ego.
Sprawdzę to jeszcze, dzięki za opinię.
Dzięki za wyjaśnienia... wiesz to może być tak że ja zawsze wstawiałem za duże nasycenie kolorów w TV czy monitorze, bo mi się wydawało że tak jest lepiej. Musisz też brać poprawkę że ja używałem Atari CRT w czasach w których nie było tak kolorowej grafiki na małym Atari. W dodatku to były czasy w których większość produkcji jeżeli używała więcej niż 4 kolorów to w większości były to odcienie tego samego koloru :)
W dodatku patrząc jak działa ludzki mózg który zawsze wszystko idealizuje i "podkolorowuje" to mogę być w totalnym błędzie, ale to prowadzi mnie do jednego wniosku... trzeba by to wszystko jakoś porównać... pomyślę nad tym... może dałoby się to jakoś sensownie "zgrabować" i porównać "ekran w ekran". Bo to wszystko mogą być moje subiektywne odczucia.
Jak patrzę na obraz z RetroTink 2x to wydaje mi się to naprawdę bardzo bliskie temu co daje obecnie Altirra, ale to może być efekt kilku nakładających się rzeczy... po pierwsze wejściowy układ na RetroTink 2x ma "auto level" jeżeli chodzi o chrominancję i luminancję (nie wiem czy jest włączona w sofcie) ale obraz wygląda na znormalizowany i "equalizowany", może stąd to duże nasycenie kolorów. Może być to też kwestia monitora i taniej matrycy TN która generuje raczej ostre i kontrastowe kolory. Może to też być miks tego wszystkiego na raz. Pomyślę nad jakiś testem porównawczym, aby nie polegać tylko na moim "widzimisię".
Aby było jasne, całe to moje wywody nie mają na celu udowodnić że wszyscy się mylą i ja mam rację, chodzi mi tylko o to jak ja postrzegam te barwy.... wierzę że ludzie zajmujący się grafiką mogą to wszystko zupełnie inaczej postrzegać. Patrząc na to jakie czary robią Ozz, Piesiu,
Odyn1ec, Rocky, Vidol czy inni czarodzieje i to jak opisują czasami swoje doświadczenia z kolorami/paletą jestem w stanie zrozumieć że moja opinia i postrzeganie kolorów są błędne i niewłaściwe. A piszę o tym że mi ta paleta "Default PAL" odpowiada, bo być może Phareon też nie widzi problemu, albo mu nikt takiego problemu nie zgłaszał... może powinno się zebrać jakieś konsylium ekspertów o grafiki którzy mają o wiele bardziej wyczulony zmysł wzroku i przedyskutować ową sprawę i uznać coś za standard, może wtedy udałoby się przekonać Phareona do zmiany domyślnych ustawień na te bliższe temu co odpowiadałoby grafikom?
Podsumowując... rozumiem że mogę źle te wszystkie barwy postrzegać i moja opinia jest kompletnie błędna... w końcu wiele lat spędziłem przy monitorach CRT i zielonym TWM-315, więc wiesz... może mój mózg stara się za wszelką cenę znaleźć kolor tam gdzie go nie ma :D i od wszystkiego odejmuje zieloną składową stałą :P
Co do 4 kolorów to ja znałem wersję nazwijmy to RGBCh: Czerwony, Zielony, Niebieski i *ujowy ;-)
Ja również dziękuję za wyważoną dyskusję, skłania mnie to do myślenia że barwy wcale nie muszą wyglądać naprawdę tak jak je postrzegam. Zastanawiam się tylko czy jest więcej ludzi którzy widzą tę defaultową PAL-owską paletę jako właściwą, czy jestem ewenementem/wyjątkiem.
Ale to chyba z moim postrzeganiem coś nie tak, bo ja jakoś nie lubię siedzieć przy matrycach IPS które to ponoć są super. Do tego zupełnie mi nie przeszkadza "amoled" i układ pikseli "pentile", jest wręcz przeciwnie... dla mnie takie ekrany wyglądają o wiele bardziej przyjaźnie niż IPS z klasycznym układem RGB. Natomiast jeżeli chodzi CRT to moje preferencje jeżeli chodzi o kształt maski to był: Trinitron, potem In-Line lub Precision-In-Line a na końcu koszmarny dla mnie układ delta.
^^^ to wyżej to pisałem ja Seban ;) nie wiem skąd się wziął "Guest" być może za długi pisałem ten swój wywód ;-)
@seban, dzięki za wszystkie uwagi o kolorach. To skłoniło mnie do dalszych testów porównawczych.
Wg moich bardziej wnikliwych obserwacji kolory palety default PAL w Altirra są ciemniejsze, bardziej kontrastowe i mają większe nasycenie barwy niż w oryginalnym Atari. To powoduje, że kolory o dużej jasności wydają się przez to bardziej jaskrawe w Altirra i w odczuciu wzrokowym tym mocniej wydają się odbiegać od prawdziwego Atari, bo stają się bardzo "oczojebne" przy większych jasnościach, a na Atari te najjaśniejsze kolory nie miały dla mnie już prawie w ogóle barwy, a jedynie jasność i robiły się praktycznie wszystkie białe. Z kolei jednak paleta Olivier PAL jest faktycznie zbyt mocno wyblaknięta w stosunku do Atari, tylko że po prostu mniej rzuca się ta różnica w oczy pewnie, bo mamy jakby zawężone pasmo tych barw, a pewnie w analogowym sprzęcie przy wyjściach composite, czy nawet s-video to pasmo jest również bardziej zlane i mdłe. W Atari kolory są bardziej jakby pastelowe, a Altirra na default PAL daje kolory bardziej "kolorowe" w sensie, że barwy mają nasycenie większe.
To wszystko moje subiektywne odczucia.
Tak sobie myślę, że matematyczny algorytm tworzenia kolorów w Altirra przy default PAL, być może jest całkowicie poprawny, natomiast może rzecz polega na tym, że w pececie mamy dostęp do większej ilości kolorów, a z racji tego sprzęt jest skonstruowany tak, że daje możliwości wyraźnego odróżnienia ich od siebie, większego kontrastu, że biały jest całkowicie biały, a czarny całkowicie czarny, a wszystkie barwy ze spektrum mają intensywne nasycenie. Może przeciwnie jest przy wykorzystaniu starych technologii analogowego przesyłania sygnału composite, czy nawet osobno luma/chroma, gdzie sposób modulacji sam w sobie zlewa nam te barwy i zmniejsza ich intensywność. Dodatkowo te miksery rezystorowe w Atari nie poprawiają sytuacji. Tu znowu tylko to takie moje "gdybanie".
Być może z powodu niedoskonałości sygnału wizji w Atari paleta Olivier PAL w emulatorze wydaje się być przez swoją wyblakłość bardziej dopasowana do takiego sygnału słabej jakości i stąd wrażenie części osób, że jest ta paleta lepsza. Jednak inna grupa ludzi oceni lepiej paletę defaultową PAL z Altirra.
Dla projektanta gry (w tym wypadku patrzę z takiego punktu widzenia) największe znaczenie ma to, że z powyższej dyskusji i opinii na forach w tematyce kolorów wydaje się, że dobierając kolory trzeba by brać pod uwagę trzy grupy użytkowników: tych, którzy grają na emulatorze Altirra na defaulcie, tych którzy na paletach zbliżonych do Olivier PAL i tych, którzy grają na oryginalnym Atari. Podłączyłem sobie Atari, obok na monitorze odpaliłem dwa emulatory Altirra, w których ustawiłem paletę default oraz Olivier PAL i pokombinowałem z doborem kolorów w mojej grze Dude Story, nad którą pracuję. Okazuje się, że da się dobrać kompromisowo takie kolory, które będą wyglądały przyzwoicie we wszystkich trzech przypadkach. Oczywiście każdy przypadek wygląda inaczej, ale da się dobrać np. zielony kolor trawy, który we wszystkich trzech przypadkach będzie zielonym akceptowalnym kolorem trawy, a nie jak to wcześniej mi się działo, że miałem na Atari zielony, na Olivier PAL zielony, a na Altirra default PAL oczojebny żółty. Teraz mam trzy razy zielony w akceptowalnych kolorach. Warto mieć to na uwadze przy projektowaniu gier i teraz jestem spokojniejszy i nie będę musiał już walczyć o to czy autor emulatora ma coś poprawiać czy nie, skoro jakiejś dużej grupie użytkowników to nie przeszkadza.
PS. Pytanie do adminów: czy da się kilka powyższych komentarzy przenieść jako nowy wątek na forum np. "Kolory w emulatorach"? Rozwinął nam się tu temat, może być warty dalszego pisania, a tutaj zginie i w sumie zaśmiecił trochę news o nowej wersji Altirra.
@Seban: dzieki za sprawdzenie i za info :)
Co do palety Altirry to przeciez mozna ja sobie dostosowac (View/Adjust colors). Ja zrobilem tak ze palete olivier.pal lekko podrasowalem do tego co widze na moim tv CRT, jednoczenie na tv tez troche pozmienialem ustawienia zeby zblizyc sie do emula. 100% zgodnosci nie ma ale jak dla mnie jest calkiem niezle :)
Vidol, tak, jak najbardziej wszystko można ustawić i dostosować.
Chodzi natomiast o sytuację z punktu widzenia osoby projektującej grę i dobierającej kolory. Natknąłem się na ten problem niedawno, dlatego roztrząsam tak ten temat. Problem wygląda tak, że projektuję sobie grafikę i robię kolory na żywym Atari, dobieram kolory godzinami, ustawiam wsdzystko, żeby zajebiście wyglądało. Pod Altirrą mam ustawioną paletę w miarę zgodną z rzeczywistym Atari, więc sprawdzam sobie i nadal wygląda dobrze. Na koniec odpalam zupełnym przypadkiem Altirrę na defaultowym ustawieniu (nigdy tego nie robiłem, bo wieki temu ustawiłem paletę i zapomniałem o tym). I co się okazuje? Gra wygląda jak kupa... I teraz przerażenie: gra jest mocno kolorowa, taka ma być, w przeciwieństwie do większości gier z Atari nie ma czarnego tła:-) I myślę sobie tak: znamienita część ludzi po prostu ściąga Altirrę z netu, nic w niej nie ustawia, tylko leci wszystko na defaulcie. Ja tu się staram, robię wszystko super mega kolorowo, mam ambicje żeby zrobić dobrą grę, a ktoś to odpali i po pierwszym rzucie okiem stwierdzi, że się na to nie da patrzeć i wyłączy, bo mu żarówą jaskrawą wali po oczach podczas gdy ja dobierałem na żywym Atari pastelowe i stonowane kolory...
Pierwsze wrażenie ma to do siebie, że można je zrobić tylko jeden raz:-)
Telewizory były różne. Ja zaczynałem od Heliosa, który miał suwaki głośności, jasności, kontrastu, nasycenia i chyba jeszcze jakieś. Więc w zależności jak się poprzesuwało, taka była paleta. W dodatku na zgaszonym ekranie widoczny był jasnozielony luminofor.
Jakieś 20 lat temu wprowadziłem ładowanie palet do Atari800, bo wtedy wbudowana paleta była ewidentnie zła. M.in. jasności 14 i 15 były identyczne. Widziałem mnóstwo dyskusji i zwykle ludzie uważają, że prawdziwa paleta, to paleta na ich telewizorze/monitorze przy ich ustawieniach.
Wg mnie paleta Altirry jest spoko, używam jej w RECOIL, ale RECOILWin ma też możliwość załadowania palety. Jeśli coś się nie podoba, to piszcie do Phaerona, bo nie sądzę, żeby czytał te komentarze, chociaż kto wie - robił dużo trudniejsze rzeczy. :)
A ja bym zaczął od podstawowej rzeczy - ustawienia obok prawdziwego Atari na "referencyjnym" (nazwijmy tak) monitorze i pobawił się ustawieniami monitora na PC - najlepiej wziąć sobie jakiś referencyjny rysunek (statyczny). Dopiero po możliwym wyregulowaniu różnic martwiłbym się co dalej.
Po pierwsze - żadan znany mi telewizor w epoce nie ustawiał ciepłoty barw, większość monitorów CRT a i owszem. Ustawcie sobie 4000K i 5000K - to wygląda jak dwie różne maszyny, a to tylko różnica ciepłoty barw. Dopiero potem barwa i nasycenie i przypuszczam, że można uzyskać bardzo zbliżone barwy wtedy. I jeszcze jedna uwaga - żaden LCD nie wyświeti barw jak CRT. Poza tym pokażcie mi LCD z natywną rozdzielczością 320x192px (a właściwie 160x192, skoro piszemy o kolorach). Pamiętajcie, że interpolacja też robi swoje...
Fox, rozumiem, dzięki za komentarz. Mi osobiście nie chodzi o forsowanie zmian. Jeszcze kilka miesięcy temu bardzo bym tego chciał, ale dziś dzięki takim dyskusjom jak ta, mam trochę inny pogląd. Chciałbym zmiany palety domyślnej Altirry ze względów subiektywnych, natomiast rozumiem obiektywnie, że są zwolennicy różnych palet, więc bardziej staram się wyciągać wnioski z dyskusji, które palety warto brać pod uwagę przy dobieraniu kolorów podczas programowania nowych gier, czy programów. Myślałem, że paleta domyślna PAL z Altirry ogólnie cieszy się złą renomą, stąd dziwiło mnie, że nie była poprawiana, ale widać jednak się z tym myliłem, bo są też zwolennicy takiej palety. Krótko mówiąc najlepiej dobierając kolory do tworzonej grafiki obejrzeć jak to wygląda na domyślnych paletach w emulatorach, na żywym Atari i może jeszcze na kilku popularnych paletach, no i wybrać takie kolory, żeby były akceptowalne dla autora produkcji na każdym ustawieniu, pogodzić się z kompromisami i już.
@Mq: spróbuj zrobić jak napisałem. Naprawdę można się zdziwić co do różnic.
Sikor popróbowałem grzebać w ustawieniach koloru w swoim monitorze od peceta, jak również w tym od Atari i teraz to już widziałem tak dużo tych różnych ustawień, że kompletnie zgłupiałem i sam już nie wiem co się dzieje na prawdę, a co jest tylko w mojej wyobraźni:-)
Tym bardziej utwierdziłem się w przekonaniu, że trzeba kolory w grze dobierać tak, żeby wyglądały akceptowalnie po prostu na wszystkich możliwych nawet skrajnie głupich ustawieniach monitorów. Tylko wtedy można mieć jako taką pewność, że uzytkownik końcowy obejrzy u siebie mniej-więcej to co autor miał na myśli projektując grę:-)
Zaczynam rozumieć dlaczego 99% gier na Atari miało czarne tło:-)
Szkoda ze nie ma wersji na Linux`a :(
@Monsoft: Altirra bezproblemowo działa pod Wine.
No moze, ale teraz nawet Microsoft jak wydaje software to robi paczki pod Linuxa. Sam korzystam z MS VSC i MS Teams
Polecam przeczytać w helpie Altirry: How to use / Adjusting colors.
Jasne. Dla tych co chcą cokolwiek ustawiać. Wszystko można ustawić, można ustawić dowolnie, chodzi natomiast o default, prawdę kolorystyczną, i o projektowanie gier tak, żeby odbiorca końcowy zobaczył efekt kolorystyczny jak najbardziej zbliżony do tego co autor miał na myśli, bez względu na to jakiego emulatora czy żywego sprzętu użyje.