Artykuły

    Kopiowanie ze stacji dysków na magnetofon

    Co prawda ostatni prawdziwi użytkownicy magnetofonów, jako podstawowej pamięci masowej powinni dawno temu nabrać oleju do głowy i zrezygnować z tego, jakże zawodnego, sposobu ładowania danych, niemniej na fali retro ich liczba — miast maleć — rośnie.

    Wychodząc ku ich potrzebom przygotowaliśmy artykuł, w którym przypomnimy w jaki sposób przegrać swoje zbiory plikowych gier lub dem z dyskietek na kasety magnetofonowe używając wyłącznie Atari z 64 KB pamięci RAM, stacji dysków i magnetofonu. Oczywiście o wiele wygodniej jest nabyć za kilkanaście złotych adapter kasetowy (pisaliśmy o nim np. w artykule o archiwizacji programów) i wgrywać przekonwertowane za pomocą pakietu Turgen programy — ale tu retro—puryści mogliby się poważnie obruszyć i słusznie — do dzisiejszego artykułu PC nie będzie nam potrzebny.

    Zanim rozpoczniemy właściwy opis poczynań warto rozprawić się z jednym, ale za to wyjątkowo szeroko rozpowszechnionym, mitem. Otóż wszem i wobec głosi się, że gry na ośmiobitowe Atari wgrywały się koszmarnie długo, często nawet i pół godziny. O ile pierwsza część z grubsza pokrywa się z prawdą, bo transfer z magnetofonu nie był ani najszybszy, ani specjalnie niezawodny — w szczególności jeśli porównujemy szybkość wgrywania programów z innymi ośmiobitowcami, to wspomnienia o kilkudziesięciominutowych sesjach są grubo przesadzone.

    Teoretyczna prędkość odczytu z magnetofonu w systemie PAL to ok. 600 bitów na sekundę, niestety długie przerwy między rekordami, sumy kontrolne itp. obniżają realną prędkość do ok. 400 bitów/s, co skutkuje osiągnięciami w okolicach mniej więcej 3 kilobajtów na minutę. Prosty rachunek w pamięci pozwala dojść do wniosku, że zapisanie całej pamięci (do czego nigdy nie dochodziło) powinno zająć ok. 21 minut. Rzadko kiedy gry zajmowały więcej niż 50 KB — ilość takich programów była znikoma, a jedne z najpopularniejsze z nich to m.in. Red Max (51 KB), Feud (50 KB), Spellbound (53 KB) i wczytywały się one ok. 15—16 minut, a zdecydowanej większości wystarczało 10 minut. Widać czas za młodu płynął nieco inaczej, a może po prostu byliśmy bardziej niecierpliwi i nawet kilka minut potrafiło się niemiłosiernie przeciągać...

    Po tym nieco przydługim wstępie warto by było zabrać się do pracy. Tym razem, jak już wspominałem, wystarczy tylko Atari, nasze zbiory gier na dyskietkach i czyste — względnie przeznaczone do ponownego nagrania — kasety. PC, tudzież SIO2SD, użyjemy tylko do przeniesienia na Atari programu kopiującego (jak to zrobić znajdziecie w poprzednich artykułach — linki poniżej) i loadera. Do dzieła.

    Włóżmy do stacji dyskietek ustawionej jako D1, dyskietkę z programem kopiującym The Boss I i włączmy komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Tutaj wskazówka — jeśli używacie, jak ja, DOS II/+D i zapomnicie przy uruchamianiu komputera przytrzymać wspomnianego klawisza — komputer zgłosi się z interpreterem BASIC, aby przejść do DOS wystarczy wpisać... DOS, BASIC wyłączamy komendą =OF.

    Po załadowaniu się dyskowego systemu operacyjnego uruchamiamy kopier — wpisując jego nazwę, którą uzyskamy po wyświetleniu katalogu dyskietki (BOSS.COM). Menu jest stosunkowo skromne i obsługuje się je wybierając opcje, które przyporządkowane są do kolejnych klawiszy z cyframi.

    1. load — służy do wgrywania plików do bufora,
    2. link — za pomocą tej opcji łączymy kilka plików,
    3. save — pozwala na zapis pliku z bufora na nośnik,
    4. verify — tą opcją możemy zweryfikować zapisane dane,
    5. gaps LONG/SHORT — służy do wyboru długości przerw pomiędzy rekordami na taśmie (LONG — długie, SHORT — krótkie),
    6. tape on/off — pozwala na sterowanie silnikiem magnetofonu,
    7. directory — wyświetla katalog dyskietki
    8. DOS — opuszcza program, przekazując sterowanie do DOS.

    Kopiowanie rozpoczynamy od wgrania do bufora zawartego na dyskietce loadera. Musimy to zrobić najpierw, ponieważ wgrywając gry z kasety przeważnie nie mamy dostępnego systemu operacyjnego (DOS), który zadba o poprawne umieszczenie w pamięci i uruchomienie przeniesionego z dyskietki programu — użyjemy do tego właśnie loadera popularnie zwanego "wykrzyknikiem" (więcej o nim w Atariki). Ładujemy go naciskając klawisz "1" i podając jego lokalizację i nazwę: D1:EXCL.LOA.

    Po chwili otrzymamy potwierdzenie wgrania pliku, które powinno wyglądać mniej więcej tak:

    STATUS 136, ok
    NOT BINARY FILE, LENGTH 564

    ...co oznacza, że loader zajmuje tylko 564 bajty.

    Następnie wkładamy kasetę do magnetofonu i ustawiamy ją w miejscu, gdzie chcemy rozpocząć nagranie. Teraz pozostało nam zdecydować się, czy przerwy pomiędzy rekordami mają być krótkie, czy długie (opcja 5. gaps SHORT/LONG), wybrać opcję 3. save i wpisać jako wyjście: C: Po usłyszeniu dwóch dzwonków naciskamy jednocześnie w magnetofonie klawisze RECORD i PLAY oraz dowolny klawisz klawiatury, aby rozpocząć nagrywanie. Loader zapisuje się około 33 sekundy. Po zakończeniu operacji naciskamy klawisz STOP w magnetofonie.

    Teraz zmieniamy dyskietkę na tę z grami, które chcemy przenieść i wgrywamy pierwszą z nich do bufora, robimy to następująco: najpierw warto się upewnić, czy włożyliśmy prawidłowy dysk wywołując katalog, za pomocą opcji 7. directory. Gdy wiemy już, że nośnik jest prawidłowy i znamy dokładną nazwę gry wybieramy ponownie 1. load i wpisujemy lokalizację oraz nazwę pliku, np. D1:RIVRRAID.COM. Po zakończeniu wgrywania ponownie wybieramy opcję 3. save i wpisujemy C: I znowu po usłyszeniu dwóch dzwonków naciskamy jednocześnie w magnetofonie klawisze RECORD i PLAY oraz dowolny klawisz klawiatury, aby rozpocząć zapis gry. To wszystko. Nasza gra, wraz z loaderem są już poprawnie przeniesione i za pomocą tak przygotowanej kasety możemy cieszyć się (?) wgrywaniem River Raid bezpośrednio z kasety.

    Oczywiście dodając klawiszem F.FWD w magnetofonie kilka sekund po naszej świeżo nagranej grze możemy zapisywać kolejne programy — wystarczy powtórzyć nagranie loadera i zaraz za nim nagrać następną grę.

    Za pomocą opisywanego tu programu The Boss I możemy również przenosić programy w drugą stronę — najpierw ładujemy do bufora program z taśmy podając jako źródło C:, a następnie jako cel: D1:NAZWA.EXT. Dodatkową różnicą jest też to, że tym razem pomijamy loader kasetowy — wgrywamy od razu zasadniczą część programu.

    Przydatne programy:

    • The Boss I — program kopiujący
    • Altirra — emulator ośmiobitowych komputerów Atari dla Windows
    • Atari800 — wieloplatformowy emulator ośmiobitowych komputerów
    • Turgen System — narzędzie służące do tworzenia i transferu plików kasetowych
    • Loader z wykrzyknikiem — artykuł w Atariki o Boot Cassette Maker

    Komentarze gości atari.area

    Momencik, uaktualniam...  

    Nie jesteś zalogowany. Tylko zarejestrowani i zalogowani użytkownicy mog± dodawać komentarze.

Lotharek.pl
Retronics
Silly Venture
Last Party 2025
Lost Party 2025

Szukaj

Wyszukiwarka przeszukuje zasoby atari.area, atariki oraz forum.

Twoliner

Momencik, uaktualniam...  .

Pamiętaj, żeby linki do Twolinera dodawać wyłącznie po skróceniu za pomocą serwisu tiny.pl. Jeśli coś Ciebie ominęło - skorzystaj z archiwum.

Network

konto

Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się lub załóż konto

forum

Artykuły

Wywiady

Allegro

Jako, że Allegro.pl jest bardzo często odwiedzanym serwisem przez Atarowców, umiejscowiłem poniżej wyszukiwarkę produktów związanych z naszym kochanym Atari. Chcesz coś kupić - wystarczy wpisać w okienko poniżej.


Wystarczy wpisac czego szukamy i po chwili znajdujemy sie juz na Allegro.pl.