Temat: Muzyka w STE

Witam wszystkich.
Chciałbym się dowiedzieć jaka jest różnica między Atari ste a amigą 
jeśli chodzi o możliwości muzyczne?. Chodzi mi o to jake układy są odpowiedzialne za tworzenie dźwięku w obu komputerach?

old computers yeah!!!

2

Odp: Muzyka w STE

W STe generacją dzwięku zajmuje sie sounddma, jest to prościutki układ,
który potrafi odtwarzać jeden kanał (mono/stereo) 8bit do 50Khz.
Natomiast Amiga ma 4 kanały dma (każdy mona) i na dodatek każdy z nich może odtwarzać dzwięk z dowolną częstotliwością. To odciąża procek
podczas odtwarzania np. modów.
STe wypada niestety gorzej...

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

3

Odp: Muzyka w STE

Czy ja wiem...
ST ma tylko Yamachę, ale DMA w STE nie jest złe - z tego, co mi wiadomo, biło Amigę na głowę!!! Poza tym - midi w Atari...
Ale zależy jaką muzykę masz na myśli...

Sikor umarł...

4

Odp: Muzyka w STE

Ale zależy jaką muzykę masz na myśli...

Ogólnie chciałem się dowiedzieć o możliwości muzyczne obu komputerów.
Czy to znaczy że sytuacja uległa zmianie dopiero w FALCONie?

old computers yeah!!!

5

Odp: Muzyka w STE

Co do bicia przez STe Amigi to jakieś nieporozumienie.
Weź pod uwage to ile czasu cpu trzeba żeby na STe odegrać moda;
pozatym przy mixowaniu kanałów jakość sampli spada (np przy modzie
4 kanałowym każdy kanał ma tylko 7 bitów... ).  Amidze tego nie ma.
Znaczy są oddzielne przetworniki i hardware zajmuje się mixowaniem
kanałów.

Dopiero Falcon wprowadziłe jakieś porządne możliwości (choć tak fatalnego Codeca - lub raczej elektroniki analogowej która z nim współpracuje - trzeba ze świecą szukać).

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

Odp: Muzyka w STE

Zaleta STE jest wyzsza czestotliwosc (nieco), ale marna to zaleta bo czestotliwosc niewiele wieksza.

No i mozliwosc regulacji basow i sopranow i glosnosci oddzielnie dla kanalu lewego i prawego.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

7

Odp: Muzyka w STE

no sqward jesli uwazasz ze  50kHz czestotliwosc odtwarzania dzwieku z STE jest gorsze niz 28kHz z Amigi oraz ze filtry lo/hi ktore w Atari maja 16 stopniowa regulacje to badziew w porownaniu z Amigowymi ktore mozna tylko wlaczyc, to chyba cos nie jest tak   :D

jak na moj gust to Atari ma lepsze mozliwosc dzwiekowe wlasnie ze wzgledu na bardziej elastyczne filtry i dwa razy wieksza czestotliwosc probkowania,
natomiast prawda jest ze w Amidze latwiej sie programuje.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

8

Odp: Muzyka w STE

oczywiście że Amiga ma lepszy dzwięk niż STe. Odpal sobie protrackera na Amidze i na STe. Posłuchaj, a uwierzysz :)
CHodzi o to że przy mixowaniu programowym na STe produkuje się mnustwo zniekształceń harmonicznych. Posuchaj tylko.
A to że STe, ma filtry itd. to przydatność tego zweryfikowało samo Atari
tym że w TT już filtrów nie ma :-D (blittera też).

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

9

Odp: Muzyka w STE

czyli jednak uwazasz 28 kHz jest lepsze niz 50kHz.hehe  ok, prosze cie bardzo hehe

ps.
TT ma filtry microwire

ps.
moge sie mylic ale wydaje mi sie ze TT nie ma blittera poniewaz organizacja ST-Ram jest tam 64 bitowa! a blitter wymaga 16 bitowej (wide ST/Falcon!)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

10

Odp: Muzyka w STE

czyli jednak uwazasz 28 kHz jest lepsze niz 50kHz.hehe  ok, prosze cie bardzo hehe

Oczywiście. Pokaż mi soft gdzie gra tylko jeden kanał?
W STe soundma jest używane prawie wyłącznie do odgrywania modów.
A tutaj STe już klęka.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

11

Odp: Muzyka w STE

tak sobie czasami czytam co pisze Cyprian i....teraz juz wiem dlaczego taki ma avatarek;) mur ceglany req ...co z tego że wieksza czestotliwość jeśli tylko jeden kanałek???...trzeba byc obiektywnym,nawet przy całej tej miłosci do naszych komputerków a nie emanować  "betonową" postawą z zamierzchłych czasów:)

gep/lamers^dial

12

Odp: Muzyka w STE

Tak, TT-ka ma filtry. Poza tym zwracam uwagę, że format *.mod jest typowym formatem Amigi, stworzonym TYPOWO DLA NIEJ. Są inne formaty muzyczne, standardowe dla ST, do odtwarzania których Amiga nie dorassta (sorry, Sqward), gdyż ST było tworzone z myślą o muzyce. Co do odtwarzania, to się także mylisz- STE odtwarza idealnie przy 50Khz, co prawda wymaga sporego nakładu pracy procesora, ale... Jak napisałem - mod nie jest formatem ST-kowym. A zwykłe ST - niestety, 12Khz max, na więcej nie pozwala Yamaha ;( Twoje dane dotyczą raczej protrakera pod ST, ale jest kilka wersji typowo pod STE - sprubój tych, a się nie zawiedziesz.
Co do blittera w TT - tak, nie ma go. Jak produkowano TT-kę i tak była praktycznie szybsza pod względem grafiki od wszystkich pozostałych komputerów... Wygrała oszczędność, ale... Firma Protar do swoich monitorów mono do TT-ki dodawała programowy emulator blittera - w 70% uruchamiają się programy wymagające blittera (nie mówię o grach, ale o użytkach), sys info pokazuje blitter, więc.. Poza tym - TT-ka była projektowana pod kartę graficzną, więc jak stosować blitter przy karcie?
Jeden kanał...? Chyba się co niektórym sprzęty pomyliły - ST (F, FM, M) mają jeden kanał (yamaha), ale nie DMA i STE...

Sikor umarł...

13

Odp: Muzyka w STE

Właśnie ! Coś się tutaj komuś pomieszało od kiedy w STE (nie STF(M)) jest jeden kanał ???? Chyba że masz zamiar odtwarzać sample 16-to bitowe, a wyjścia obu przetworników połączyć razem w 1 kanał mono. To wtedy tak.
A druga rzecz od kiedy to przy 4 kanałach mamy 7 bitów ?

14

Odp: Muzyka w STE

tu jest cos wiecej o specyfikacji STE (nie tylko dzwiek):

http://alive.atari.org/alive6/ste.html
http://alive.atari.org/alive6/tt5.html

bits received: 001000100010110000100010

15

Odp: Muzyka w STE

Witam!

Jeśli mogę wtrącić moje 3 grosze na temat różnic w możliwościach dźwiękowych pomiędzy Atari STE a Amigą :)

Atari STE ma jeden przetwornik 8-bitowy stereo umożliwiający granie z jedną z czterech wybranych częstotliwości : 6258Hz, 12517Hz, 25033Hz oraz 50066Hz w trybie stereo lub mono (przy czym jest to jeden DAC więc dla trybu stereo częstotliwość odtwarzanie będzie taka sama jak dla trybu mono). W STE jest kontroler Microwave, za pomocą którego można ustawiać zarówno głośność (globalną jak i dla lewego i prawego kanału oddzielnie)  jak i basy i treble. Można również wyciszyć DMA, zmiksować go z PSG lub wyciszyć PSG.

Co do PSG - jest to Yamaha YM2149F - inna odmiana popularnego z Amstrada lub ZX Spectrum 128 układu AY (3 kanały kwadratu z osobnymi głośnościami, możliwość domiksowania w dowolny z tych kanałów szumu, osobny envelope o kilku ustalonych przebiegach mogący modulować głośność dowolonego/wszystkich kanałów lub wogóle zastąpić kwadrat swoim przebiegiem). Różni się od niego jedynie rozdzielczością bitową enevelopy (5-bitów zamiast 4-ech w AY) co daje ciekawszą dynamikę - choć jak kto lubi :)

Co do stwierdzenia, że Atari ST zostało stworzone do muzyki - owszem, ale jako kontroler MIDI. Tak więc raczej możliwości obsługi MIDI nie brałbym pod uwagę jeśli porównujemy możliwości dźwiękowe komputerów jako takie - bo zawsze możemy podłączyć Rolanda MT-32 albo coś Yamahy i Atari będzie miało super dźwięk.

Teraz co do Amigi. 4 przetworniki 8-bitowe, każdy grający po DMA max na 28867Hz. Każdy ma osobną częstotliwość i sterowanie głośnością (6-bit). Istnieje też możliwość modulowania kanałów parami dla uzyskania modulacji amplitudy i/lub częstotliwości. Stereo jest ustawione na sztywno - LPPL. Wszystkie kanały przechodzą przez filtr dolnoprzepustowy (ustawiony na ok. 4-7KHz - przy 4 zaczyna działać) który można wyłączyć. Można też pominąć obsługę DMA i wysyłać na przetworniki "ile fabryka" czyli ile CPU da radę. Nie chcę wprowadzać w błąd ale o ile pamiętam coś około 56KHz dawało się wycisnąć - ale nie pamiętam już czy było to na A500 czy A1200 ;(

Tak więc Amiga ma tę przewagę, że sprzętowo odtwarza 4 kanały sampli - nie trzeba się przejmować miksowaniem częstotliwości i głośności dla każdego kanału. Natomiast to co jest IMHO niezłe w Atari ST/E to YM2149F - jeśli ktoś lubi chiptuny :) Choć o ile pamiętam z jakiś artykułów - początkowo projektanci mieli zamiar użyć układu SID, ale zrezygnowano ze względu na koszty :) Ogólnie - stawiałbym raczej na Amigę niż STE. Znacznie więcej czasu dla proca przy lepszej jakości muzyki.

16

Odp: Muzyka w STE

tak oto doszlismy do tzw. 'kamienia filozoficznego':
co jest lepsze:
jakosc czy ilosc,
dwa kanaly 50kHz czy cztery 28kHz,
jajko czy kura...
:lol:

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

17

Odp: Muzyka w STE

Właśnie ! Coś się tutaj komuś pomieszało od kiedy w STE (nie STF(M)) jest jeden kanał ???? Chyba że masz zamiar odtwarzać sample 16-to bitowe, a wyjścia obu przetworników połączyć razem w 1 kanał mono. To wtedy tak.
A druga rzecz od kiedy to przy 4 kanałach mamy 7 bitów ?

STe ma JEDEN stereofoniczny kanał 8 bitowy.
16 bitowe sample ? to chyba coś niebardzo.
Z 7 bitam i to sprawa bardzo prosta. Wręcz łopatologiczna.
8 bitów to wartości od -127 do 128 i wszystko super.
Ale teraz żeby zsumować dwie amplitudy (sample) to żeby zakres się
nie przepełnił (bo trzeba by 9 bitów) to przed mixowaniem trzeba każdego sampla podzielić przez dwa.

Sikor: Pokaż mi jakiś format stworzony z myślą o ST, a który jest lepszy od moda :-D

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

18

Odp: Muzyka w STE

Zgadzam sie z tym, co pisze sqward. Btw. z tym pojedynczym kanalem to jest tak, ze sa 2 przetworniki (na kanal lewy i prawy) jednak obsluguje to pojedynczy kanal DMA umozliwiajacy odgrywanie z jedna z czterech czestotliwosci, w przypadku Amigi sa to 4 niezalezne kanaly DMA z dowolnie ustalana czestotliwoscia. A co do 50 kHz w STE - niestety nie jest powiedziane, ze musi to lepiej brzmiec od 28kHz Amigi. Amiga ma timery, ktore odtwarzaja dany sampel z dowolna czestotliwoscia (te same probki szybciej lub wolniej) - w wypadku miksowania przy stalej czestotliwosci rozwiazuje sie to w ten sposob, ze niektore probki w samplu sie omija (symulacja wyzszej czestotliwosci) lub powtarza sie kilkukrotnie (symulacja nizszej czestotliwosci) - niestety ma to wplyw na jakosc dzwieku. Niedowiarkom propnuje porownac odtworzenie na jakims starszym PC modulu np. 32 kanalowego na karcie klasy Sound Blaster Pro/16 i na Gravis Ultrasound - przy 32 kanalach Gravis ma probkowanie tylko 19kHz, z tym, ze jest to odtwarzane z posrednictwem timerow, Sound Blaster przy szybkim PC  wyrobi z 44 kHz, z tym, ze bedzie to dzwiek miksowany (tej klasy karty maja  2 przetworniki) - gwarantuje wam, ze Gravis wypadnie lepiej mimo nizszej czestotliwosci probkowania - i jest to w pelni analogiczne do sposobu generowania dzwieku przez Amige i Atari STE.

19

Odp: Muzyka w STE

True, true :)

20

Odp: Muzyka w STE

falcon rowniez ma jeden stereofoniczny przetwornik, CD-player rowniez, profesjonalne karty dzwiekowe do MASTERINGu rowniez (karty do miksowania za to maja wiecej niz jeden).

sumowanie sygnalu  w programach audio do jednego kanalu stereo nie jest niczym dziwnym (robi tak Cubase, Nuendo, Logic i tona innych softow). 

oprocz dynamiki dziwieku liczy sie rowniez pasmo przenoszenia - a to ST ma wysokie bo az 25 kHz (pasmo przenoszenia = 1/2 czestotliwosci probkowania).

Nie twierdze ze Protraker na ST jest dobrym programem (a nie jest poniewaz pracuje z niska czestotliwoscia - taka jak w Amidze) tylko ze ST ma lepsza jakosc dzwieku, wlasnie ze wzgledu na dwukrotnie wieksze pasmo przenoszenia sygnalu.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

21

Odp: Muzyka w STE


No to znow sie porobilo :) Chyba zawsze tam, gdzie pada obok siebie nazwa Atari i Amiga, nie sposob uniknac zarliwej dyskusji. Podsumujmy - na STE i Amidze brzmienie odtwarzanych probek prawie sie nie rozni, jesli porownujemy odtwarzanie na 8-bitach. Nieco innaczje maja sie sprawy gdy korzystamy ze stuczek w stylu 9-bitowe i 14-bitowe odtwarzanie (przynajmniej na Pauli, nie znam tego typu rozwiazan na STE). Nie zmienia to jednak faktu, i z Amigowcy nie na darmo nazywaja swoj uklad dzwiekowy Szum-paula :)
Co do zalet STE  - owszem, ma jeszcze pzretwornika Yamahy, ktorego w Amidze nie ma, a jak ktos lubi synteze dzwieku i te klimaty, zdaje sobie rowniez sprawe z tego ze symulowanie na probkach jakiegokolwiek AY SIDA czu innego cudaka wychodzi marnie.
Co do MIDI - dla mnie to zadne argument, MIDI to jakby osobna dzialka i nie dotyczy bezposrednio wstawionych do srodka kompa przetowrnikow i generatorow. Zalezy od softu. I tu, na polu MIDI Amiga ma sie nijak, jest troche softu, ale nie klasy Cubase. I na odwrot - nie ma tylu solidnych trackerow na STE, co na Amige.
Falcon to osobna historia - rzeczywiscie wbudowane DSP 56001 i bardzo porzadne przetworniki to powazny krok na przod, wystarczy z restza pobawic sie paroma trackerami i odsluchac - czadzik (tak, to mowilem ja, Amigowiec :).
Jakby nie patrzec dyskusja ta troche mija sie z celem. Co z tego, ze Amigowe/Atarowe uklady brzmia tak, a nie innaczje, skoro czasy sie pozmienialy i nawet niezbyt zasobny Amigowiec, czy Atarowiec moze zdobyc do swojego cacka karte muzyczna. Pewnie z softem znoiw beda problemy, ale osobiscie niechetnie wracam do szumpauli, skoro na pokladzie mam AD516.

22

Odp: Muzyka w STE

Wiec jak to w sumie jest? Jezeli przy 2 przetworinkach jakosc (4-kanaly) generowanego dzwieku jest gorsza niz w amidze  to jak to wyglada w przypadku playerow odtwarzajacych na STE czy FALCONIE moduly 8  czy 32 kanalowe? Sa przeciez takie playery: np DBE Tracker

http://deunstg.free.fr/sct1/s_dbetkr.htm

bits received: 001000100010110000100010

23

Odp: Muzyka w STE

hehehehe...to sie dyskusja porobiła ....aż sam Voyager tu sobie przydreptał...dobrze że Flap'owi sie nie udało...ale może Extenda nakłonie by 3 grosze dodał do tej debaty...bedzie kolorowo:)))))...albo lepiej steka mu podrzuce niech sobie Piotruś na tym sprzecie poskrobie...

gep/lamers^dial

24

Odp: Muzyka w STE

Wiec jak to w sumie jest? Jezeli przy 2 przetworinkach jakosc (4-kanaly) generowanego dzwieku jest gorsza niz w amidze  to jak to wyglada w przypadku playerow odtwarzajacych na STE czy FALCONIE moduly 8  czy 32 kanalowe? Sa przeciez takie playery: np DBE Tracker

http://deunstg.free.fr/sct1/s_dbetkr.htm

Ano wygląda to tak, że po prostu musisz podzielić amplitude sample przez ilość kanałów. czyli 4 kanały mono to dzielisz przez 4.
32 kanały dzielisz przez 32.
Tylko że jak masz 16 bitów to spadek jakości nie jest taki drastyczny.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

25

Odp: Muzyka w STE

Dokladnie: przy jednym przetworniku stereo 8 bitow (8 lewy, 8 prawy)wychodzi:

2 kanaly: 8 bitow na kanal
4 kanaly: 7 bitow na kanal
8 kanalow: 6 bitow na kanal
16 kanalow: 5 bitow...
32 kanalow: 4 bity...
6 bitow na kanal - to sie jeszcze da ewentualnie sluchac
Natomiast 4 bity na kanal przy 32 kanalach to juz jest sieczka,
Nie mowie juz o czestotliwosci probkowania, gdyz STE ledwo wyrabia 50KHz prz 8 kanalach w Octalyserze.
50 KHz STE moze i ladnie brzmi jak sie pusci WAV-a, natomiast z miksowaniem dzwieku przy odtwarzaniu jakichkolwiek modulow wielokanalowych jest problem - zajmuje b. duzo czasu procesora (nawet dla 12.5 czy 25 KHz), wiec uzytecznosc jest tego niewielka - tylko do trackerow w sumie:(

Mayonez/COBRA
Atari 1040 STE (4MB RAM, TOS 2.06/1.06, Ultrasatan, Netusbee)
Atari 65XE, 512KB ext. RAM, SIO2SD