1

Temat: tryby tekstowe i tryby gtia

czesc,

mam pewien problem, niemam dostepu do sprzetu i emu wiec sam nie sprawdze

gr.0
01010001
ten bajt w trybie gtia podzielony bedzie na nibble
0101 0001 (numery kolorow) i wyswietlony

a co sie stanie przy
gr.2
bajt 01010001 jest dwa razy szerszy, jak zostanie podzielony i wyswietlony? bo rozumiem ze dwukrotnie szerszy gryb gtia nie bedzie wyswietlany

01 01 00 01 ?

jak to bedzie wyswietlane?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

Dobre pytanie :) Wygląda na to, że nijak - ekran jest zupełnie czarny.

EDIT: coś jednak jest wyświetlane, mianowicie znaki w inwersie i małe (duże może też, ale ja ich na moim monitorze nie widzę). Piksel ma szerokość taką jak w GR.9. Interpretacja kolorów jest trudna do opisania, np. litera H jest w jednym kolorze, ale ma jaśniejszy pasek zajmujący 2/3 poprzeczki.

Jak znam życie, Fox będzie wiedział dokładnie ;)

Ostatnio edytowany przez drac030 (2006-07-19 11:16:54)

KMK
? HEX$(6670358)

3

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

Użył tego trybu już w trzech efektach do Szóstej Strony Numena. ;)

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

4

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

Sprawa jest banalnie prosta. Po liniach AN2, AN1 i AN0 leci grafika z ANTICa do GTIA. Jeśli chodzi o dokładne mapowanie wszystkich wartości to musiałbym zajrzeć na ściągawkę (prawdopodobnie antic.pdf), ale mniej-więcej jest chyba coś takiego:
0 0 0 - COLBAK lub bity 00 w trybach GTIA
1 0 0 - COLPF0 lub piksele 00 w hiresie lub bity 00 w trybach GTIA
1 0 1 - COLPF1 lub piksele 01 w hiresie lub bity 01 w trybach GTIA
1 1 0 - COLPF2 lub piksele 10 w hiresie lub bity 10 w trybach GTIA
1 1 1 - COLPF3 lub piksele 11 w hiresie lub bity 11 w trybach GTIA
+ 3 kody do synchronizacji pionowej/poziomej i włączenia trybu 4-kolorowego lub hi-resu.

Tak więc jeśli w GR.2 włączymy tryb GTIA i napiszemy znaczki, które normalnie są w COLPF0, to nie będzie nic widać. Ale znaczki, które normalnie są w COLPF1-COLPF3 (jak to trafnie określił drac030: "małe" oraz "w inwersie") będzie widać.

Poprawna emulacja jest dopiero od 1.3.6, bo wcześniej mi się nie chciało. :)

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

5

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

czegos tu nie kumam, prosze o wyjasnienie mi tego dokladniej

z tego co powyzej czytam (inverse i male) rozmawiacie o bicie7i6 znaku a mi chodzi o cialo znaku

znak A:

00 00 00 00
00 01 10 00
00 11 11 00
01 10 01 10

itd...
jesli jest jak mowi Fox w pierwszej czesci to kombinacje 01, 10, 11 beda w kolorze ale 2 razy szerszy pix.

tak?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

zaczalem sam sprawdzac

albo jest blad w emulcu albo mozna uzyskac plajera o szerokosci pixela pol cyklu koloru - tak jak w gr.8 basica (odpowiednio mieszajac rejestrami)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

7

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

Podrzuć przykładowy kod, sprawdzi się na Atari.

KMK
? HEX$(6670358)

8

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

zaraz bedzie skrinszot

http://images1.fotosik.pl/109/e829b5c082bc7acc.jpg


lewa strona A to plajer
srodek to tryb 2 + tryb gtia
prawa strona to znowu plajer o szerokosci pol cyklu koloru

kto to moze wyjasnic?

ps. jakosc jest masakryczna ale widac o co chodzi, jak bede na swoim sprzecie to moze wysle cos dokladniejszego

Ostatnio edytowany przez xxl (2006-07-20 20:07:29)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

9

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

Niestety, na tym screenshocie w zasadzie nic nie widać (nawet jak podkręcę monitor na 100% jasności).

KMK
? HEX$(6670358)

10

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

http://www.atari.pl/mode.jpg

ta pionowa kreska to player o szerokosci pixela jak gr.8

blad gtia: gr.2 player 0 w granicach trybu jest wyswietlany z bledami, mozna zmieniac kolor (pol cyklu koloru), szerokosci pm nieistotna (na szerszym obszarze bedzie mozna definiowac np ramke ;-) ponizej, powyzej i z boku na borderze wyswietlany jest prawidlowo, reszta pm tez wyswietlana ok (z malymi odstepstwami) i to cala zagadka


---
oczywiscie trzeba wlaczyc tryb gtia - najlepiej to widac na gr.9


dobry efekt jest tez jak zmienia sie tryb gtia na normal co linie skaningowa dla gr.2 :-)

---
pm w tym trybie jest niezle skopane - kolory pm zaleza od siebie kolor pm1 okresla kolor gdy pix p0 znajdzie sie nad pix p1, normalnie kolor dla p1 brany jest z p0, jest tez jakas relacja miedzy kolorem p1 a p2.


czy ktos to moze potwierdzic lub zdementowac?

Ostatnio edytowany przez xxl (2006-07-21 07:18:43)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

xxl napisał/a:

czegos tu nie kumam, prosze o wyjasnienie mi tego dokladniej

z tego co powyzej czytam (inverse i male) rozmawiacie o bicie7i6 znaku a mi chodzi o cialo znaku

znak A:

00 00 00 00
00 01 10 00
00 11 11 00
01 10 01 10

itd...

Rozmawiamy o bitach 7 i 6 kodu znaku, bo one wpływają na wartości przesyłane przez ANTIC do GTIA.
Właściwie to te dwa bity są przesyłane, gdy bit fontu jest zapalony (gdy jest zgaszony to przesyłane są zera).
Czyli jeśli masz znak %01100001 ("małe a"), to w trybie GTIA będzie:

0000 0000 0000 0000 (0 0 0 0)
0000 0001 0100 0000 (0 1 4 0)
0000 0101 0101 0000 (0 5 5 0)
0001 0100 0001 0100 (1 4 1 4)

Zamiast dziwnych skrinszotów podsyłaj kod z dokładnym opisem, co pozwoli innym zweryfikować i wyjaśnić zjawiska w emulu i na ataraku.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

12

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

czyli parzyste bity do wyswietlania idza z ciala znaku, a nieparzyste to b7 kodu znaku - milo.

"dziwny skrinszot" :-)

pseudo
10 gr.2
20 ?#6;"Aa"
30 ustaw grafp/m na 255
40 ustaw kolory pm
50 ustaw pozycje pm
60 wlacz tryb gtia 9 lub 11

Ostatnio edytowany przez xxl (2006-07-21 09:48:51)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

13

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

NIE. Zarówno bity parzyste jak i nieparzyste pochodzą z operacji AND.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

14

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

linia: 00 11 11 00
b7b6: 01
AND i dostajesz:
0000 0101 0101 0000 (0 5 5 0)

kazdy bit andujesz?
czyli wyswietlane beda tylko znaki z ustawionym b6 ?

Ostatnio edytowany przez xxl (2006-07-21 10:58:59)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

Musisz pamiętać, że każdy bit fontu odpowiada dwóm bitom na wyjściu.

b7b6 znaku: 00
bity fontu: 0  0  1  1  1  1  0  0
wynik:      00 00 00 00 00 00 00 00
b7b6 znaku: 01
bity fontu: 0  0  1  1  1  1  0  0
wynik:      00 00 01 01 01 01 00 00
b7b6 znaku: 10
bity fontu: 0  0  1  1  1  1  0  0
wynik:      00 00 10 10 10 10 00 00
b7b6 znaku: 11
bity fontu: 0  0  1  1  1  1  0  0
wynik:      00 00 11 11 11 11 00 00
https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

16

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

to zaczyna mi sie juz rozjasniac, innymi slowy nie mozna wyswietlic 1 znaku w wiecej jak 3 kolorach + tlo, a liczba kolorow max na wszystkie znaki to 9 kolorow + tlo

z tym mozna juz cos zrobic :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

17

Odp: tryby tekstowe i tryby gtia

"dziwny skrinszot" to błąd w emulatorze, będzie poprawiony w 2.0.3.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE