1

Temat: pytanie dotyczące spritów

Witam, Mam drobne pytanie dotyczące wyświetlania spritów. Ile można jednocześnie wyświetlić spritów na ekranie ?
Na stronie http://atari.fandal.cz/index.php jest demko wyświetlające 60 spritów, ale tylko po 5 w jednej linii. Czy da się wyświetlić w linii więcej ? Jeśli tak to jakim kosztem, czy da się to wykorzystać w grach, czy są może jakieś demka pokazujące te techniki ? Z góry dzięki za odpowiedź.
Tak dla porównania goście na C-64 (chyba grupa Cosmos) wyświetlali w demach ok. 100 spritów na ekranie (a później chyba nawet więcej nawet 120).

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

2

Odp: pytanie dotyczące spritów

Atarynka domyslnie potrafi wyswietlac 4 1-kolorowych graczy (players) szerokosci 8 pixeli i 4 1-kolorowe pociski (missiles). Często pociski są łączone aby uzyskać 5-go gracza. Da się uzyskać więcej niż 5 graczy w linii w ten sposób, że kiedy obraz jest wyświetlany, my "w środku" linii zmieniamy rejestr z pozycją gracza. Wtedy GTIA renderując obraz przy dojściu do "nowej" pozycji widzi, że znowu musi wyświetlać duszka i to robi (ponownie). Da się w ten sposób uzyskać pewnie ok 8 jednokolorowych duszków. Połączenie tego z ruchem duszków jest jednak dosyć ciężkie, bo żeby się wyrobić w czasie renderingu kod zmieniający pozycje duszków musi być "rozpętlony". Poza tym nie da się zrobić wszystkich kombinacji pozycji poziomych duszków. Ja widziałem to tylko ze statycznymi pozycjami duszków, np bodajże w jednej z części TheTop3.
Licytowanie się w ilości spritów nie ma raczej sensu, kiedyś podobnie było np. z ilością pixeli w ploterach dopóki ludzie nie zrobili 256 i więcej się nikomu nie chciało... Ofkorz 'PLO' ma 16K plotów w ramkę, ale to inna historia.

: 404. Stopka not found

3

Odp: pytanie dotyczące spritów

Eru: z ciacha pekles... ;)

Co do duszkow to polecam Wojtka 'Poradnik programisty'. Tam jest napisane bardzo ladnie i dokladnie co i jak powinno byc ustawione zeby miec ladne duszki. Oczywiscie to co tam jest to to co przewidzieli kontruktorzy Atari. Po reszte zapraszam do dem, np. Sweet Illusions (Effects part 2).

4

Odp: pytanie dotyczące spritów

Albo Laser Demo i tekst: "nie wierzę w duszki" i jedne z fajniejszych animacji na programowych spriteach w trybie tekstowym (!!!) ;)

5

Odp: pytanie dotyczące spritów

Rastan, daruj sobie, to demko wyswietlajace 60 obiektow byloby fajne gdygby te duchy lataly nie tylko prawo-lewo ale i gora-dol

w czym widzisz trudnosc, masz przerwanie DLI i co linie mozesz wstawic po 4 obiekty jedno kolorowe (zlozenie 5 ducha z 4 pociskow za duzo zajmuje czasu), jesli zamiast DLI uzyjesz petli ktorej uzywa G2F to dodasz i informacje o kolorach i tak dla 240 linii mozesz uzyskac 240x4 = 960 ruchomych duchow o wysokosci 1 pixla i szerokosci 8 pixli

wow, pobilem rekord :)

normalnie to GTIA realizuje przepisywanie ksztaltu ducha z pamieci RAM do odpowiednich rejestrow sprzetowych, aby umiescic w linii wiecej duchow o roznych ksztaltach trzeba wylaczyc z tego zadania GTIA, co wiaze sie ze strata czasu i totalnym brakiem oplacalnosci takiego rozwiazania, dlatego nie stosuje sie tego

korzystajac ze zmian w linii (rastrze) mozna umiescic wiecej duchow w linii jednak tego samego ksztaltu i tylko w odpowiednich miejscach ekranu, nie moga one poruszac sie na calej szerokosci ekranu, mozna tego dokonac przy pomocy G2F, tyle ze on nie pokaze nam efektu, trzeba skompilowac i odpalic na Atari albo emulu aby obejrzec efekt rozmnozenia w linii, ogolnie znowu sie to nie oplaca bo narzuca zbytnie ograniczenia


Osiem 4 kolorowych duchow o roznych rozmiarach i kolorach w linii, przemieszczajacych i przenikajacych sie zrobil Heaven, tyle ze dla ukladu MARIA z Atari 7800 :) Uklad MARIA potrafi generowac ponad 100 ruchomych obiektow, duchow.

link do ROM'u dla A7800 (polecam emula ProSystem) tutaj
http://www.atariage.com/forums/index.ph … 81&hl=

inny ROM "Swing1.a78" dla A7800 z byczymi kolorowymi duchami, ktorych na ANTIC'u nie zobaczysz tutaj
http://www.atariage.com/forums/index.ph … 39&hl=

źrodła w formacie DASM dla "Swing1.a78" tutaj
http://www.atariage.com/forums/index.ph … 40&hl=


a tutaj watek na temat rozmnazania duchow Atari XE/XL w dowolnym kierunku, sztuk 32, rozmiar 8x8, to jest wyzwanie
http://www.atariage.com/forums/index.ph … 06&hl=


jak miło by było gdyby ktoś podłączył MARIE do XE/XL nie marnowała by się w konsoli A7800 :)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

6

Odp: pytanie dotyczące spritów

Dzięki za informacje. Mnie raczej chodziło o możliwość wykorzystania w grach większej liczby spritów. Jeśli chodzi o Atari 7800 to jest zupełnie inna beczka i można tylko żałować, że Jack Tramiel zaniechał kontynuowania tego projektu, bo kolejne modele 8-bitowego Atari mogły zawierać układ Maria i być kompatybilne z klasycznym Atari. Podłączenie Marii teraz do Atari uważam za nie dość, że spóźnione to jeszcze bez sensowne - trzeba korzystać z tego co się ma (Antic).

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

7

Odp: pytanie dotyczące spritów

tia korzystanie z kartow czy innych form rozszerzen tez jest bezsensowne, trzeba korzystac z tego co sie ma na plycie

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

8

Odp: pytanie dotyczące spritów

dokładnie, ja preferuje max. Atari 130XE bez żadnych dopałek.

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

9

Odp: pytanie dotyczące spritów

i bez stacji dyskow (nie kazdy ma)
i bez magnetofonu (j.w.)
i bez joystickow (j.w.)

btw. telewizor tez nie kazdy ma...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

Odp: pytanie dotyczące spritów

tak, tak, tak...
tylko nie chce mi się wierzyć, że nikt z Was nie widział części OUR 5OFT'ów z UNITY PART

jeśli jednak nie, to proszę: http://www-user.tu-chemnitz.de/~sgl/ata … mos003.zip

pozdrawiam

11

Odp: pytanie dotyczące spritów

tebe napisał/a:

normalnie to GTIA realizuje przepisywanie ksztaltu ducha z pamieci RAM do odpowiednich rejestrow sprzetowych

Dla ścisłości: trzeba też włączyć adresowanie tej pamięci przez ANTIC. W innym przypadku dostaniemy podgląd szyny danych 6502.

tebe napisał/a:

aby umiescic w linii wiecej duchow o roznych ksztaltach trzeba wylaczyc z tego zadania GTIA, co wiaze sie ze strata czasu i totalnym brakiem oplacalnosci takiego rozwiazania, dlatego nie stosuje sie tego

Wyłączenie pobierania duchów z RAMu wcale nie wiąże się ze stratą czasu i brakiem opłacalności.
Jeśli chcemy mieć duże duchy, np. na szachownicę :), to właśnie to się stosuje.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE